Opinie naszych użytkowników

Pragnę serdecznie podziękować za wspaniałe pomysły i ciekawe materiały z których korzystam już od jakiegoś czasu w pracy z dziećmi. Wasza strona jest po prostu fantastyczna(...)
Agnieszka K.

Wczoraj byłam bezradna jak pomóc mojemu dziecku w nauce tabliczki mnożenia. A dzisiaj jestem szczęśliwa, że dzięki Pani pomocy, mojemu dziecku udało się ruszyć z miejsca.
Beata z Łodzi

Bardzo często korzystam z serwisu SuperKid.pl... Jest świetny, kapitalny, rozwija wyobraźnię, kreuje osobowość, rozwija zainteresowania :) Dziękuję.
Elżbieta J., mama i nauczycielka

Czytaj inne opinie »

W 2020 r. SuperKid.pl otrzymał
NAGRODĘ GŁÓWNĄ
w konkursie
ŚWIAT PRZYJAZNY DZIECKU,
w kategorii: Internet.
Organizatorem konkursu jest:
Komitet Ochrony Praw Dziecka.

Zabawy logopedyczne z wykorzystaniem kart obrazkowych

Poniżej znajdziesz przykłady zabaw z wykorzystaniem kart obrazkowych przeznaczonych do ćwiczenia poszczególnych głosek. Karty zamieszczone są w sekcji Ćwiczenia logopedyczne.

Kilka słów wstępu

Zanim przejdziemy do tego, w jaki sposób można pracować z kartami, zwracamy uwagę na podstawową zasadę: ćwiczenia logopedyczne na poszczególne głoski można z dzieckiem wykonywać tylko wtedy, gdy dziecko potrafi poprawnie je wymówić.Innymi słowy - jeśli, przykładowo, Twoje dziecko nie wymawia prawidłowo głoski R, nie proponuj mu zabaw z kartami logopedycznymi dotyczącymi głoski R. W przeciwnym wypadku może dojść do utrwalenia u dziecka błędnej wymowy. Jeśli dziecko ma problemy z wymawianiem jakiejkolwiek głoski, należy udać się do logopedy, który doradzi, jakie ćwiczenia można i należy z dzieckiem wykonywać.

Nasz serwis nie ponosi odpowiedzialności za skutki niewłaściwego wykorzystania kart i ćwiczeń. Każdorazowo, w przypadku wątpliwości, skonsultuj się ze specjalistą - logopedą. Jeśli jesteś naszym abonentem, możesz również wysłać do nas pytanie (przez formularz kontaktowy), ale jesteśmy w stanie odpowiedzieć tylko na pytania o charakterze ogólnym, gdy nie są wymagane oględziny dziecka celem zdiagnozowania konkretnego przypadku wady wymowy.

Proponujemy też zajrzeć do działu "Logopedia" w  naszym serwisie:
Logopedia - artykuły dla rodziców.

Opis kart

Każda karta składa się z dwunastu obrazków. Na obrazkach znajdują się przedmioty, zwierzęta lub osoby, które w swojej nazwie zawierają daną głoskę. Obrazki otoczone są obwódką, która ułatwia wycinanie.

Przedstawione ćwiczenia to głównie zabawy w grupie, ale wiele z nich można zaadaptować do warunków domowych i wykonywać je z jednym dzieckiem.

ZABAWY I ĆWICZENIA

1. Logopedyczne kolorowanki
Wycinamy obrazki po obwodzie ramki (jeśli jest taka potrzeba, można kartę podkleić brystolem) i rozdajemy je dzieciom do pokolorowania. Następnie każde z dzieci mówi głośno, jakie pokolorowało przedmioty – i układa z danymi wyrazami zdania.

2. Układanie zdań
Kładziemy wycięte obrazki białym tłem do góry. Dzieci losują po dwa obrazki i układają zdanie zawierające oba wylosowane słowa.

Przykład:
Ania wylosowała nóż i żelazko. Jej zdanie brzmi: „Nie wolno naprawiać żelazka nożem.”

3. Lista zakupów
Każde z dzieci losuje jeden obrazek, patrzy, co wylosowało i nie pokazuje pozostałym. Następnie dzieci siadają w kole, każde dziecko kolejno mówi zdanie „Dzisiaj musimy kupić ...” – tutaj podaje nazwę wylosowanego przedmiotu i kładzie wylosowany obrazek przed sobą tak, by wszyscy go widzieli. Następne dziecko zaczyna zdanie w identyczny sposób, tylko do „listy zakupów” dodaje swój przedmiot. itd.

Przykład
Asia wylosowała grzebień; Mateusz wylosował ciężarówkę, Milena ma odkurzacz, a Sebastian – talerze.

Ciąg zabawy bedzie następujący:
Asia: Dzisiaj musimy kupić grzebień.
Mateusz: Dzisiaj musimy kupić grzebień i ciężarówkę.
Milena: Dzisiaj musimy kupić grzebień, ciężarówkę i odkurzacz.
Sebastian: Dzisiaj musimy kupić grzebień, ciężarówkę, odkurzacz i talerze – itd.

Wersja 2 (poziom trudny)
Jeśli grupa nie jest zbyt liczna, dzieci nie kładą przed sobą obrazków. W ten sposób kolejne osoby będą musiały z pamięci wymieniać „listę zakupów”.

W przypadku, gdy słówka na obrazkach nie są odpowiednie do tematu zakupów (np. drzewo, żaba), można zmienić zdanie na "Dziś widziałem ...", "Potrafię narysować ..." lub dowolne inne, które pasuje do zestawu obrazków.

4. Niecodzienne historie
Dzielimy dzieci na grupy w taki sposób, by każde z nich miało 4-5 obrazków. Następnie dajemy dzieciom chwilę czasu na zastanowienie się. Zadaniem dzieci jest wymyślić krótką historyjkę, która zawierać będzie wszystkie posiadane przez nich przedmioty. Natomiast zadaniem pozostałych grup jest uważne wysłuchanie opowieści i wymienienie wszystkich wyrazów zawierających daną głoskę (uwaga – może ich być więcej, niż wylosowanych obrazków!). Wygrywa ta grupa, która zapamięta jak najwięcej słow.

5. Kalambury
Dzieci kolejno losują obrazki, a nastepnie pokazują pozostałym dzieciom gestami, opisują lub rysują to, co wylosowały. Zabawę można także przeprowadzić z podziałem na grupy i przyznawać punkty za odgadnięte hasła.

6. Gonitwa
Dzieci losują obrazki i przypinają je sobie do ubrania tak, by były one dobrze widoczne. Następnie wszyscy siadają w kole. Wychowawca wskazuje osobę, która zacznie zabawę. Wskazana osoba nazywa głośno i wyraźnie jeden z przedmiotów z obrazka, np. „żelazko”. Osoba, która „jest żelazkiem” zrywa się z miejsca i obiega całą grupę dokoła. Następnie siada i wywołuje kolejną osobę – i tak dalej.

Wariant 2
Opisaną zabawę można przeprowadzić z zabieraniem fantów za: wywołanie swojego poprzednika; za zagapienie się; za wywołanie siebie samego. Ceną za wykupienie fantów jest układanie zdań zawierających słowa z obrazków.

7. Głuchy telefon (ćwiczenie poprawnego szeptania wyrazów z daną głoską)
Dzieci siadają w rządku. Pierwsza z osób podchodzi do stolika i losuje kartkę z obrazkiem. Następnie siada na swoim miejscu i przekazuje szeptem wylosowany wyraz swojemu sąsiadowi – i tak dalej. Ostatnie dziecko mówi głośno usłyszany wyraz (następuje weryfikacja z obrazkiem), po czym podchodzi do stolika, losuje nową kartkę, siada jako pierwsze – i zabawa toczy się od nowa.

8. W muzeum, w domu i na dworcu (potrzebne są dwa arkusze identycznych kart)
Dzieci dzielimy na dwie grupy. Rozdajemy dzieciom obrazki w taki sposób, by każde z nich miało swoją parę (inaczej mówiąc – w każdej z dwóch grup będą jedne nożyczki, jedna filiżanka, jedna żarówka, itd). Dzieci zapoznają się ze swoim obrazkiem i trzymają go tak, by pozostali go nie widzieli. Zadaniem dzieci jest znaleźć wśród pozostałych swoją parę (dzieci pytają się wzajemnie, kim są). Połączone pary siadają na podłodze i czekają na koniec gry.

Sedno zabawy:
Na hasło „W muzeum” dzieci chodzą po sali i szukają swojej pary szeptem, jakby były w muzeum.
Na hasło „W domu” dzieci szukają swojej pary mówiąc w sposób naturalny, ani głośno, ani cicho.
Na hasło „Na dworcu” dzieci przekrzykują się wzajemnie w poszukiwaniu swojej pary.

Ćwiczenie ma za zadanie utrwalać poprawną wymowę danej głoski artykułowanej z różnym natężeniem dźwięku.

9. Co było dalej? - zabawa w parze.
Dziecko i rodzic lub dwoje dzieci siadają na przeciwko siebie. Pośrodku, między nimi, leży stosik wyciętych obrazków, białym tłem do góry. Pierwsza osoba z pary wyciąga obrazek i układa zdanie z danym wyrazem. Druga osoba z pary wyciąga kolejny obrazek i kontynuuje rozpoczętą historię, wypowiadając zdanie z nowym wyrazem. Zdanie to powinno być logiczną konsekwencją zdania poprzedniego. I tak na przemian gracze wyciągają obrazki i tworzą dalszy ciąg opowieści, wypowiadając za każdym razem jedno zdanie z wyciągniętym przez siebie słowem. Wykorzystane obrazki układamy kolejno w drugi stosik.

Gdy obrazki skończą się i historyjka dobiegnie końca, można spróbować opowiedzieć ją od końca, zdanie po zdaniu, wspomagając się kolejnymi obrazkami ułożonymi w stosiku wykorzystanych słów.

Wesołej zabawy!

SuperKid.pl:
  • TYSIĄCE materiałów edukacyjnych
  • ZERO irytujących treści i reklam
  • dla rodzica: SPOKÓJ I WYGODA
  • dla dziecka: RADOŚĆ z własnych osiągnięć
  • BEZPIECZNA NAUKA i ZABAWA w jednym :)

Bo KAŻDE dziecko jest mądre i inteligentne.
Trzeba tylko dać mu szansę.