- Dla przedszkolaka
- Materiały obrazkowe
- Mały twórca
- Elementarz
- Litery i głoski
- Dwuznaki
- Analiza literowo-głoskowa
- Liczby do 10
- Kolorowanki literowo-cyferkowe
- Kolorowanki dwujęzyczne
- Nauka pisania
- Nauka czytania
- Kolejność alfabetyczna
- Zaszyfrowane słowa
- Zaszyfrowane słowa (sylaby)
- Rebusy
- Percepcja wzrokowa
- Percepcja słuchowa
- Orientacja przestrzenna
- Rozwijamy kreatywne myślenie
- Łamigłówki tematyczne (elem.)
- Podstawy gramatyki
- GENERATOR ARKUSZY
- Młody czytelnik
- Młody odkrywca
- Ważniejsze niż szkoła :)
- Może się przydać
- Projekty interdyscyplinarne
- Kalendarz adwentowy
- Generator arkuszy do muzyki
- Gry planszowe dla klas 1-3
- Gry planszowe dla klas 4-6
- Gry na kartce
- Kostka do gry
- Gry karciane dla klas 1-3
- Gry karciane dla klas 4-6
- Trimino
- Komiksy edukacyjne
- Scenki edukacyjne
- Przydatne arkusze
- Elementy do lapbooka
- Gry i zabawy dla dzieci
- Jak przygotować fiszki
- Języki obce - podstawy
- Edukacja bez granic
- Ćwicz. i karty pracy kl. 1-3
- Język polski kl. 1-5
- Matematyka kl. 1-6
- Nauki przyrodnicze
- Historia kl. 4-6
- Informacje o źródłach
- Historia online
- Ciekawostki historyczne
- Pomoce do nauki historii
- Co to jest historia?
- Ja i moja rodzina
- Szkoła i społeczeństwo
- Mała i duża ojczyzna
- Operowanie datami i czasem
- Z najdawniejszych dziejów
- Pierwsze cywilizacje
- Starożytna Grecja
- Starożytny Rzym
- Początki państwa polskiego
- Średniowiecze w Europie
- Polska w czasach Jagiellonów
- Renesans i wielkie odkrycia geograficzne
- Rzeczpospolita Obojga Narodów
- Świat w XVII-XIX wieku
- Wiek XVIII w Polsce
- Wiek XIX w Polsce
- Wiek XX w Polsce
- Łamigłówki kl. 4-5
- Artykuły kl. 4-6
- Ćwiczenia logopedyczne
Opinie naszych użytkowników
Pragnę serdecznie podziękować za wspaniałe pomysły i ciekawe materiały z których korzystam już od jakiegoś czasu w pracy z dziećmi. Wasza strona jest po prostu fantastyczna(...)
Agnieszka K.
Wczoraj byłam bezradna jak pomóc mojemu dziecku w nauce tabliczki mnożenia. A dzisiaj jestem szczęśliwa, że dzięki Pani pomocy, mojemu dziecku udało się ruszyć z miejsca.
Beata z Łodzi
Bardzo często korzystam z serwisu SuperKid.pl... Jest świetny, kapitalny, rozwija wyobraźnię, kreuje osobowość, rozwija zainteresowania :) Dziękuję.
Elżbieta J., mama i nauczycielka
Czytaj inne opinie »
W 2020 r. SuperKid.pl otrzymał
NAGRODĘ GŁÓWNĄ
w konkursie
ŚWIAT PRZYJAZNY DZIECKU,
w kategorii: Internet.
Organizatorem konkursu jest:
Komitet Ochrony Praw Dziecka.
CHARAKTERYSTYKA POSTACI
Podczas gdy w opisie postaci skupiamy się na wyglądzie zewnętrznym, w charakterystyce należy uwzględnić również osobowość czy ocenę bohatera. Co powinno się znaleźć we wstępie, rozwinięciu i zakończeniu takiej wypowiedzi? Jakich słów używać w odniesieniu do usposobienia, charakteru czy umysłowości człowieka? Na te i inne pytania pomogą odpowiedzieć poniższe arkusze. A zatem pióro w dłoń!
W tej sekcji dostępne są następujące materiały do wydruku:
- Rady dla piszących - Wskazujemy stałe elementy charakterystyki postaci.
(wersja bc) // (wersja kol)
ćwiczenie składa się z 2 stron - Cechy godne naśladowania - Uzupełniamy luki odpowiednimi przymiotnikami.
(wersja bc) // (wersja kol) - Na swoim miejscu - Umieszczamy fragmenty wypowiedzi we wstępie, rozwinięciu lub zakończeniu.
(wersja bc) // (wersja kol) - Przeciwieństwa - Uzupełniamy krzyżówkę wyrazami oznaczającymi przeciwieństwa wymienionych cech.
(wersja bc) // (wersja kol) - Pozory mylą? - Krótko opisujemy cechy przedstawionych postaci i łączymy wskazane odcinki, by odczytać hasło.
(wersja bc) // (wersja kol) - Wielka trójka - Stwierdzamy, które wypowiedzi świadczą o takich wartościach jak dobro czy prawda.
(wersja bc) // (wersja kol) - "Inny" nie znaczy "gorszy" - Czytamy ze zrozumieniem i oceniamy postawę bohatera.
(wersja bc) // (wersja kol)
Sprawdź też ćwiczenia w innych działach:
- Pisanie z przyjemnością - Opis postaci (zestaw)
forma wypowiedzi uwzględniająca sam wygląd zewnętrzny postaci - Przydatne arkusze (in blanco) - Moja rodzina (zestaw)
wypełniamy ozdobne karty poświęcone członkom naszej rodziny,
tworzymy krótkie charakterystyki osób - Łamigłówka Ja i inni ludzie / Relacje w grupie - Prawa ręka
podajemy cechy ludzi szanowanych i godnych zaufania - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Kawia domowa - Dla kogo świnka?
wybieramy wyrazy, które określają cechy dobrego opiekuna zwierząt - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Pszczoła - Jesteś jak...
na podstawie opisów osób odgadujemy imiona i pseudonimy dzieci - Łamigłówka kl. 4-5: Dzień Niepodległości - Cechy współczesnego patrioty
- Łamigłówka kl. 4-5 - Metoda pierwszych liter
(wersja bc) // (wersja kol)
rozwiązujemy krzyżówkę typu jolka, wpisując w nią cechy
wzorowego ucznia, by poznać metodę na zapamiętanie
wartości liczb rzymskich: L (50), C (100), D (500) i M (1000) - Wielcy Ludzie: Sławni Polacy - Maria Kownacka
ćw. nr 4 - tworzenie zdań rozwiniętych,
ćw. nr 7 - przekształcanie zdań - Wielcy Ludzie: Sławni Polacy - J. Brzechwa
na podstawie informacji z tabeli porównaj pisarzy - Wielcy Ludzie: Sławni Polacy - K. Nowak
wskazujemy cechy dobrego podróżnika - Wielcy Ludzie: Sławni Polacy - I. Paderewski
cechy artysty i polityka (stopniowanie przymiotników) - Wielcy Ludzie: Sławni Polacy - I. Sendlerowa
ćw. 8 - cechy prawdziwej bohaterki (wykreślanka + własne propozycje) - Wielcy Ludzie: Poza Polską - H.Ch. Andersen
przyjaciel Andersena - wskazujemy słowa bezpośrednio
związane ze światem literatury - Wielcy Ludzie: Poza Polską - K. Kolumb
cechy prawdziwego odkrywcy - uzupełniamy tekst wyrazamy z ramki - Wielcy Ludzie: Poza Polską - A.A. Milne
(wersja bc) // (wersja kol)
charakteryzujemy swoich rodziców (czasowniki) - Wielcy Ludzie: Poza Polską - L. da Vinci
podajemy cechy geniusza - Karta pracy 59/6 (poz. 2) - Bycie koleżeńskim
(wersja bc) // (wersja kol)
wskazujemy cechy dobrego kolegi, argumentujemy swoje zdanie na temat tego,
czy dobry kolega to skarb oraz podajemy informacje na temat
swojej najlepszej koleżanki lub swojego najlepszego kolegi
i rysujemy portret tej osoby - Karta pracy 74/7 (poz. 3) - Cechy charakteru
- Karta pracy 75/8 (poz. 3) - Opisujemy dobrego przyjaciela
- Słownik Emocji i Postaw: ćwiczenia do hasła "Altruizm"
nr 2 - wskazujemy cechy egocentryka i altruisty oraz opisujemy dlaczego
te drugie pozwalają być lepszym przyjacielem,
nr 5 - wskazujemy cechy altruistów i egoistów na podstawie opisów - Słownik Emocji i Postaw: ćwiczenia do hasła "Empatia"
nr 1 - cechy osoby empatycznej (tworzymy przymiotniki od rzeczowników),
nr 5 - odczytywanie emocji (charakteryzujemy postacie na rysunkach) - Słownik Emocji i Postaw: ćwiczenie do hasła "Asertywność" - Cechy osoby asertywnej
ćwiczymy pisownię "nie" z przymiotnikami - Słownik Emocji i Postaw: ćwiczenie do hasła "Koleżeństwo"
(wersja bc) // (wersja kol)
charakteryzujemy postać, używając antonimów - Ćwiczenia językowe (przymiotnik) - Rodzaj przymiotnika
ćw. 6 - opisujemy przymiotnikami członków rodziny
ćw. 7 - uzupełniamy przymiotnikami charakterystykę przyjaciół - Synonimy - Antonimy - Homonimy: Kłamstwa Baby Jagi
cechy charakterystyczne postaci - Środki stylistyczne - Jest mądra jak...
podajemy cechy wybranej osoby, używając wymyślonych przez siebie porównań - Ćwiczenia do baśni "O dwunastu Miesiącach"
ćw. 2 - definiujemy słowa: macocha, pasierbica, sierota, gospodyni, zbójcy
ćw. 8 - wskazujemy cechy bezdusznej macochy i redagujemy jej charakterystykę - Ćwiczenie nr 1 do baśni "Calineczka" - Przymiotniki opisujące bohaterów bajki
- Ćwiczenie nr 4 do baśni "Kopciuszek" - Przymiotniki opisujące złe siostry
- Ćwiczenie nr 2 do baśni "Królewna Śnieżka" - Przymiotniki opisujące królową i krasnoludki
- Ćwiczenie nr 2 do baśni "Dzikie łabędzie"
wskazujemy cechy charakteryzujące główną bohaterkę baśni - Elizę - Ćwiczenia do lektury "O krakowskich psach i kleparskich kotach"
Elbląg - Łopata małego piekarczyka:
ćw. 3 - charakteryzujemy Agnieszkę, wykorzystując informacje zapisane w ramce
Warszawa - O szlachetnym Gryfie i pięknej Syrenie:
ćw. 1 - opisujemy wygląd i charakter Syreny i Gryfa
Rzeszów - Jak powstała nazwa Rzeszów:
ćw. 2 - uzupełniamy schemat przymiotnikami o przeciwnym znaczeniu niż te zapisane, obserwując przemianę księżniczki - Ćwiczenia do lektury "Kapelusz Pani Wrony"
ćw. 5 - wybieramy cechy dobrego detektywa i uzasadniamy swoje zdanie
ćw. 8 - redagujemy wypowiedź, w której zwracamy uwagę na pozytywne cechy Wystraszka - Ćwiczenia do lektury "Pippi Pończoszanka"
ćw. 7 - cechy charakteru Pippi,
ćw. 8 - wady Pippi (krzyżówka),
ćw. 10 - zalety Pippi (wskazujemy synonimy) - Ćwiczenia do lektury "Cudaczek Wyśmiewaczek"
ćw. 4 i 5 - wady i zalety, przemiana Cudaczka - Ćwiczenia do lektury "O zajączku Filipie, który ze strachu
dokonał wielkich czynów"
ćw. 6 - opisujemy, jaki Filip był na początku, a jaki na końcu książki,
ćw. 7 - wyrażamy swoją opinię na temat Filipa - Ćwiczenia do lektury "Szaleńczaki"
ćw. 3 - charakterystyka postaci,
ćw. 12 - charakterystyka Mamli - Ćwiczenie nr 5 do lektury "Powrót taty"
charakteryzujemy zbójców i dzieci - Ćwiczenie nr 6 do lektury "Bajka o rybaku i złotej rybce"
przyporządkowujemy poszczególnym bohaterom wypisane cechy - Ćwiczenia do lektury "Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi"
ćw. 2 - dzielimy wyrazy opisujące emocje na sylaby i wyrażamy swoją opinię na temat odpowiedzialności bohaterów lektury
ćw. 9 - wybieramy jednego z bohaterów i tworzymy jego charakterystykę - Ćwiczenia do lektury "Charlie i fabryka czekolady"
ćw. 2 - charakteryzujemy postacie o imionach Zębowybijca i Wykrętonos
ćw. 10 - charakteryzujemy postać Willy'ego Wonki - Ćwiczenia do lektury "Matylda"
ćw. 3 - opis Matyldy,
ćw. 15 - negatywne cechy charakteru - Ćwiczenia do lektury "Przygody Tomka Sawyera"
ćw. 3 - charakterystyka Tomka,
ćw. 5 - cechy Tomka i Hucka - Ćwiczenia do lektury "Ucho, dynia, 125!"
ćw. 3 i 6 - charakterystyka postaci - Ćwiczenia do lektury „Opium w rosole”
ćw. 3 – wskazujemy różnice i podobieństwa między bohaterami (gra planszowa w parach),
ćw. 4 – analizujemy zachowanie i uczucia Aurelii Jedwabińskiej - Ćwiczenie nr 4 do lektury „Psie troski”
(wersja bc) // (wersja kol)
dopisujemy antonimy charakteryzujące psa - Ćwiczenie nr 10 do lektury "Detektyw Pozytywka"
(wersja A, bc) // (wersja A, kol)
(wersja B, bc) // (wersja B, kol) // odp.
poznajemy cechy dobrego detektywa (wykreślanka);
wersja A – trudniejsza, wersja B - łatwiejsza - Ćwiczenie nr 5 do lektury "Cudowna podróż" - Charakterystyka Nilsa
wersja a - schemat charakterystyki i przykładowe słownictwo
wersja b - schemat charakterystyki bez słownictwa - Ćwiczenie nr 2 do lektury "Czy wojna jest dla dziewczyn?"
wskazujemy cechy Eli, które ujawniają się w opisanych sytuacjach - Ćwiczenie nr 5 do lektury "Kajko i Kokosz. Szkoła latania"
szukamy wyrazów z ó niewymiennym, by poznać ulubionego bohatera Elwiry, następnie charakteryzujemy swoją ulubioną postać z lektury - Ćwiczenie nr 9 do lektury "Kłamczucha"
tworzymy charakterystykę wybanej przez siebie postaci z powieści - Ćwiczenie nr 10 do lektury "Drzewo do samego nieba" - Charakterystyka postaci
dobieramy przymiotniki do bohaterów - Ćwiczenie nr 5 do lektury "Bon czy ton... savoir-vivre dla dzieci"
odpowiadamy na pytania dotyczące Kuby i Buby (o ich wady, zalety i różnice między nimi) - Ćwiczenie nr 4 do lektury "Zima Muminków" - Charakterystyka Muminka
- Ćwiczenie nr 4 do lektury "Mały pingwin Pik-Pok" - Porównanie postaci
wskazujemy cechy Pik-Poka i Nic-Ponia - Ćwiczenie nr 5 do lektury "Miś Uszatek" - Pracowity jak mrówka
cechy ludzi i zwierząt - Ćwiczenie nr 6 do lektury "Akademia Pana Kleksa" - Charakterystyka postaci
- Ćwiczenie nr 6 do lektury "Doktor Dolittle..." - Charakterystyka postaci
- Ćwiczenie nr 11 do lektury "Harry Potter..." - Potter i Dursley
- Ćwiczenie nr 4 do lektury "Pamiętnik Czarnego Noska"
porównujemy Małgosię i Julcię, wskazując ich cechy wspólne oraz różnice między nimi - Ćwiczenie nr 10 do lektury "Malutka czarownica"
dobieramy cechy postaci do opisu zachowań
i wskazujemy jej największą zaletę oraz wadę - Ćwiczenie nr 5 do lektury "Mikołajek i inne chłopaki" - Poprawność stylistyczna charakterystyki
- Ćwiczenie nr 9 do lektury "Nasza mama czarodziejka" - Opisujemy swoją mamę
- Ćwiczenie nr 4 do lektury "Nie płacz, koziołku!" - Cechy charakteru
- Ćwiczenie nr 4 do lektury "Opowieści z Narnii" - Cechy władcy
- Ćwiczenie nr 7 do lektury "Przygody Filonka Bezogonka" - Filonek i Mons
- Ćwiczenie nr 10 do lektury "Spotkanie nad morzem" - Charakterystyka postaci
- Ćwiczenie nr 2 do lektury "Rady nie od parady" - Elementy charakterystyki
- Ćwiczenie nr 7 do lektury "Sposób na Elfa"
jak zmieniał się Elf - wskazujemy cechy charakteru - Ćwiczenie nr 3 do lektury "Babcia na jabłoni"
wskazujemy cechy babci Andiego, hasło: antonimy - Ćwiczenie nr 2 do lektury "Bracia Lwie Serce"
charakterystyka braci - Ćwiczenie nr 10 do lektury "Chatka Puchatka" - Cechy charakteru
podajemy antonimy do wskazanych cech i wybieramy te, które opisują Prosiaczka - Ćwiczenie nr 3 do lektury "Antek" - Charakterystyka Antka
stopniujemy przymiotniki i wskazujemy cechy Antka - Ćwiczenie nr 12 do lektury "Tajemniczy ogród" - Charakterystyka postaci
porównujemy bohaterów lektury - Ćwiczenie nr 7 do lektury "Księga dżungli" - Analizujemy trzy społeczności
przypisujemy cechy ludziom, Gromadzie Wilków i plemieniu Bandar-Log - Ćwiczenie nr 4 do lektury "W 80 dni dookoła świata" - Phileas Fogg
i Jean Passepartout
wskazujemy cechy bohaterów i opisujemy jednego z nich - Ćwiczenie nr 9 do lektury "Skarb Troi" - Jaka powinna być dziewczynka?
porównujemy poglądy bohaterów, tworzymy przysłówki od przymiotników - Ćwiczenie nr 10 do lektury "Sposób na Alcybiadesa" - Idealny nauczyciel
uzupełniamy tablicę personalną idealnego nauczyciela
i opisujemy przebieg wymarzonej lekcji pod jego przewodnictwem - Ćwiczenie nr 10 do lektury "W pustyni i w puszczy" - Cechy bohaterów
wskazujemy synonimy - Ćwiczenie nr 12 do lektury "Chłopcy z Placu Broni" - Cechy dobrego przywódcy
opisujemy Janosza Bokę jako dobrego przyjaciela i przywódcę - Ćwiczenie nr 4 do lektury "Janko Muzykant" - Opisujemy głównego bohatera
- Ćwiczenie nr 7 do lektury "Tomek w krainie kangurów" - Wskazujemy cechy Tomka
- Ćwiczenie nr 12 do lektury "Ania z Zielonego Wzgórza" - Cechy bohatera powieści
odgadujemy antonimy podanych cech charakteru, wskazujemy wady i zalety - Ćwiczenie nr 9 do lektury "Katarynka"
opisujemy pana Tomasza – jaki był w przeszłości i jak się zmienił - Ćwiczenie nr 8 do lektury "Wścibscy"
personifikujemy wścibstwo i tworzymy jego charakterystykę - Ćwiczenie nr 3 do lektury "Pajączek na rowerze"
porządkujemy informacje o Oli i Łukaszu – głównych bohaterach lektury - Ćwiczenie nr 3 do lektury "Ten obcy"
wymieniamy cechy charakteru Uli, Pestki, Mariana i Julka - Ćwiczenie nr 2 do wiersza "Paweł i Gaweł"
piszemy, jaki był Paweł, a jaki Gaweł - Ćwiczenie do wiersza Brzechwy "Arbuz" - Elementy charakterystyki
- Ćwiczenie nr 2 do wiersza Brzechwy "Sowa" - Elementy charakterystyki
- Ćwiczenia do lektury "Mity greckie: Herakles"
ćw. 4 - wyrażamy własną opinię na temat postępowania Heraklesa
ćw. 5 - uzupełniamy tekst o Heraklesie zwrotami i wyrażeniami z ramki - Ćwiczenie nr 11 do lektury "Mity greckie: Syzyf"
wybieramy cechy charakteru Syzyfa i oceniamy jego postępowanie - Ćwiczenie nr 7 do lektury "Mity greckie: Prometeusz"
wybieramy cechy charakteru Epimeteusza i Prometeusza - Ćwiczenie do lektury "MANIA dziewczyna inna niż wszystkie" -
Cechy polskiej noblistki (wersja bc) // (wersja kol) - Ćwiczenie nr 5 do artykułu "Poznajemy zawody: Pielęgniarka"
cechy dobrej pielęgniarki - Ćwiczenie nr 5 do artykułu "Poznajemy zawody: Księgowy"
cechy dobrego księgowego - Ćwiczenie nr 2 do artykułu "Poznajemy zawody - Pisarz"
podajemy cechy głównego bohatera powieści humorystycznej i kryminalnej - Ćwiczenie nr 4 do artykułu "Poznajemy zawody: Sprzedawca"
wskazujemy cechy idealnego klienta oraz podajemy najważniejsze cechy
dobrego sprzedawcy - Ćwiczenie nr 4 do artykułu "Poznajemy zawody: Przewodnik turystyczny"
z rozsypanki sylabowej układamy przymiotniki opisujące cechy przewodnika turystycznego - Ćwiczenie do artykułu "Poznajemy zawody: Trener osobisty"
ćw. 3 - opisz, jakim trenerem chciałbyś być - Ćwiczenie nr 4 do artykułu "Poznajemy zawody: Stewardesa"
z rozsypanki wyrazowej układamy cechy stewardesy - Ćwiczenie nr 2 do artykułu "Poznajemy zawody: Charakteryzator"
(wersja bc) // (wersja kol)
rysujemy portret na podstawie opisu i wskazujemy cechy (zewnętrzne i charakteru) - Ciekawe, dlaczego... nie należy pochopnie oceniać ludzi
(artykuł + ćwiczenia) - Ćwiczenie nr 4 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... powinniśmy
poznawać i oswajać swoje emocje"
rozpoznajemy emocje na podstawie wyrazów twarzy - Ćwiczenie nr 4 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... warto czytać"
opisujemy postać Ignacego Borejki - jednego z bohaterów
cyklu powieści "Jeżycjada" M. Musierowicz - Ćwiczenie nr 3 do artykułu "Ciekawe, dlaczego...
w bajkach potrzebne są czarne charaktery"
wskazujemy przymiotniki niepasujące do charakterystyki negatywnej postaci
i podajemy ich antonimy - Historia: Wiek XX w Polsce - Znana osobistość // (odp.)
tworzymy notkę biograficzną (liczby podzielne przez 3)
Zobacz również:
- TYSIĄCE materiałów edukacyjnych
- ZERO irytujących treści i reklam
- dla rodzica: SPOKÓJ I WYGODA
- dla dziecka: RADOŚĆ z własnych osiągnięć
- BEZPIECZNA NAUKA i ZABAWA w jednym :)
Bo KAŻDE dziecko jest mądre i inteligentne.
Trzeba tylko dać mu szansę.