Opinie naszych użytkowników
Pragnę serdecznie podziękować za wspaniałe pomysły i ciekawe materiały z których korzystam już od jakiegoś czasu w pracy z dziećmi. Wasza strona jest po prostu fantastyczna(...)
Agnieszka K.
Wczoraj byłam bezradna jak pomóc mojemu dziecku w nauce tabliczki mnożenia. A dzisiaj jestem szczęśliwa, że dzięki Pani pomocy, mojemu dziecku udało się ruszyć z miejsca.
Beata z Łodzi
Bardzo często korzystam z serwisu SuperKid.pl... Jest świetny, kapitalny, rozwija wyobraźnię, kreuje osobowość, rozwija zainteresowania :) Dziękuję.
Elżbieta J., mama i nauczycielka
Czytaj inne opinie »

W 2020 r. SuperKid.pl otrzymał
NAGRODĘ GŁÓWNĄ
w konkursie
ŚWIAT PRZYJAZNY DZIECKU,
w kategorii: Internet.
Organizatorem konkursu jest:
Komitet Ochrony Praw Dziecka.
Czytanie a zrozumienie tekstu

Z Twoją pomocą
dziecko da sobie radę.
Jak wiadomo, z powodu dysleksji dziecko czyta z trudnością – dotyczy to samego „odszyfrowywania” pojedynczych słów, nie mówiąc o sensie czytanych zdań. Aby uniknąć sytuacji, w której dziecko spędza nad tekstem dużo czasu, ale ostatecznie nic z lektury nie pamięta czy nawet tekstu nie rozumie, podczas nauki czytania powinno czytać na głos. Dzięki temu jest w stanie łatwiej rozumieć sens artykułowanych słów.
Warto dać dziecku jakąś motywację do zapoznania się z tekstem. Zadaj mu na przykład pytanie, na które ono nie zna odpowiedzi, ale którą znajdzie w leżącym przed nim tekście. Niech dziecko ma poczucie, że czyta nie dla samego czytania, wykonując żmudne ćwiczenie, ale po to, by znaleźć informację, której szuka.
Jeśli dziecko ma problem z czytaniem całymi zdaniami, pomóż mu, dzieląc poszczególne zdania czy fragmenty tekstu na logiczne grupy wyrazów, jak podaje poniższy przykład.
W kilka chwil wiewiórka i jej nowy przyjaciel dotarli na miejsce. Zdążyli w samą porę.
Mysia orkiestra zaczynała grać leśnego walca, podczas którego jury miało
wybrać zwycięzców.
Dodatkowo, aby wzmocnić rozumienie czytanego tekstu, po każdym akapicie zrób przerwę i poproś dziecko, by opowiedziało ci o przeczytanym właśnie fragmencie.
Ćwicząc z dzieckiem czytanie, warto trzymać się takiego schematu:
- Znajdź tekst/opowiadanie, które na pewno zainteresuje twojego malucha. Kryterium wyboru, oprócz tematyki, jest to, by znał on minimum dziewięćdziesiąt osiem procent słów zawartych w tekście. Poproś, by dziecko przeczytało tekst na głos, a następnie zachęć je, by ci o nim opowiedziało.
- Jeśli sobie nie poradzi, poproś, by przeczytało tekst ponownie po cichu, skupiając się na treści. Po każdym akapicie każ mu się zatrzymać i opowiedzieć o tym, co czyta.
- Kiedy dziecko zacznie sobie radzić, zwiększaj stopniowo liczbę czytanych jednorazowo akapitów, aż będzie umiało opowiedzieć treść całej strony po jednorazowej lekturze.
- Kiedy dziecku czytanie głośne i streszczanie jednej strony nie sprawia problemów, zachęcaj je powoli do czytania po cichu.
- Jeśli dziecko ma problemy ze zrelacjonowaniem wydarzeń opisanych na jednej stronie tekstu po jednorazowej cichej lekturze, pozwól mu na czytanie akapitami i streszczanie poszczególnych fragmentów. Zasada postępowania jest taka, jak w przypadku pracy głośnej z tekstem.
Prośba o streszczenie przeczytanego fragmentu to nie jedyna forma pracy z tekstem. Warto stosować też inne ćwiczenia i zabawy, np.
- Zamiast prosić dziecko o streszczenie, zadaj mu pytania do tekstu. Postaraj się, by były to raczej pytania szczegółowe (zaczynające się od "co?", "gdzie?", "dlaczego?" itd.), a NIE ogólne (zaczynające się od "czy?").
- Wypowiedz kilka zdań nawiązujących do tekstu - niektóre zdania niech będą oparte o fakty przedstawione w tekście, inne - niezgodne z prawdą. Zadaniem dziecka będzie ocenić, czy te zdania są prawdziwe, czy fałszywe.
- Możecie streścić tekst razem, wypowiadając na przemian po jednym zdaniu. Dziecko zaczyna, mówiąc o tym, jaki był początek, ty wypowiadasz kolejne zdanie, kontynuując historię, potem dziecko formułuje następne zdanie, prezentując dalszy ciąg.
- Przygotuj wcześniej kopię tekstu, który czytacie (np. skseruj lub napisz na komputerze i wydrukuj). Po oznaczeniu kolorami logicznych grup wyrazowych (patrz przykład wyżej) i przeczytaniu całości tekstu, potnij tekst na fragmenty - zgodnie z kolorowymi oznaczeniami. Zadaniem dziecka będzie złożyć tekst w sensowną całość.
- Kopię tekstu możesz wykorzystać jeszcze inaczej. Zamaluj czarnym markerem lub białym korektorem niektóre słowa w tekście. Niech to będą słowa znaczące - istotne rzeczowniki lub czasowniki, które dziecko powinno zapamiętać, jeśli przeczytało tekst ze zrozumieniem. Zadaniem małego czytelnika jest uzupełnić luki w tekście, bazując na tym, co zapamiętało i zrozumiało po jego przeczytaniu.
- Jeśli macie trochę więcej czasu na ćwiczenie, poproś dziecko o zilustrowanie przeczytanego fragmentu.
Zadbaj o to, by ćwiczenia do tekstu były ciekawe i różnorodne. Niech dziecko poczuje, że czytanie może być fajną zabawą - nawet jeśli początkowo sprawia trochę kłopotów. Pamiętaj o tym, by zaczynać od tekstów krótkich i prostych, by potem powoli zwiększać stopień ich trudności. Wytłumacz dziecku, że błędy i problemy to naturalny składnik procesu nauki - i to nie tylko nauki czytania. Zauważaj i chwal wszystkie drobne osiągnięcia dziecka - wtedy jego motywacja do podejmowania wysiłku będzie dużo większa.
Bibliografia:
Berenice H. Baumer, „Jak dyslektyczne dziecko nauczyć czytania. Wypróbowana metoda dla rodziców i nauczycieli”, KDC, Warszawa 2007
Praktyczny poradnik dla rodziców i pedagogów „Pomóż dziecku z… DYSLEKSJĄ”, G. Squires, S. McKeown, Wydawnictwo K.E. LIBER, Warszawa 2006
Zobacz również: