Opinie naszych użytkowników

Pragnę serdecznie podziękować za wspaniałe pomysły i ciekawe materiały z których korzystam już od jakiegoś czasu w pracy z dziećmi. Wasza strona jest po prostu fantastyczna(...)
Agnieszka K.

Wczoraj byłam bezradna jak pomóc mojemu dziecku w nauce tabliczki mnożenia. A dzisiaj jestem szczęśliwa, że dzięki Pani pomocy, mojemu dziecku udało się ruszyć z miejsca.
Beata z Łodzi

Bardzo często korzystam z serwisu SuperKid.pl... Jest świetny, kapitalny, rozwija wyobraźnię, kreuje osobowość, rozwija zainteresowania :) Dziękuję.
Elżbieta J., mama i nauczycielka

Czytaj inne opinie »

W 2020 r. SuperKid.pl otrzymał
NAGRODĘ GŁÓWNĄ
w konkursie
ŚWIAT PRZYJAZNY DZIECKU,
w kategorii: Internet.
Organizatorem konkursu jest:
Komitet Ochrony Praw Dziecka.

Dysleksja: ortografia i słownictwo


Z Twoją pomocą
dziecko da sobie radę.

Ortografia

Jednym z problemów dzieci z dysleksją jest opanowanie poprawnej ortografii słów. Mając to na uwadze, pamiętaj o następujących zasadach:

  • Uczenie się na pamięć słownika ortograficznego zazwyczaj NIE przynosi oczekiwanych rezultatów.
  • Opanowanie pisowni poszczególnych sylab bardzo ułatwia naukę ortografii.
  • Aby słowa nieużywane nie wyleciały z pamięci, pod koniec tygodnia ułóż dwa zdania z nowo poznanymi słowami nastręczającymi trudność ortograficzną – i podyktuj je dziecku.
  • Zachęcaj dziecko do pisania krótkich opowiadań, notatek, listów do przyjaciół – jak najczęściej trenuj z nim pisownię poznawanych słówek.
  • Jeśli w trakcie pisania dziecko zapyta cię o pisownię jakiegoś słowa, podyktuj mu ją. Nie odsyłaj dziecka w takiej chwili do słownika, bo to tylko je rozproszy i utrudni mu pisanie zadanej pracy.

Również przy sprawdzaniu pisemnych prac dziecka, nie zapominaj o następujących zasadach:

  • Postaraj się wypracować w dziecku nawyk autokorekty własnego tekstu: po zakończonej pracy niech maluch głośno przeczyta swój tekst i poprawi błędy, które dostrzega. Pisownię trudnych lub obcych wyrazów pozwól mu teraz sprawdzić w słowniku.
  • Dopiero po wstępnej autokorekcie zerknij na treść i skoryguj błędy.
  • Najlepiej wybierz dwa czy trzy błędy główne i wykorzystaj te słowa do dalszych ćwiczeń, by utrwalić ich poprawną pisownię. Nie staraj się ćwiczyć naraz wszystkich słów, w których dziecko zrobiło błędy.
  • W żadnym wypadku nie zapominaj o pochwaleniu dziecka! Czynnik motywacyjny jest w przypadku zaburzeń dyslektycznych bardzo istotny.

Przede wszystkim przywiązuj wagę do tego, by wszystkie błędy ortograficzne dziecko poprawiało pod twoim czujnym okiem, inaczej nie będzie robiło widocznych postępów.

Słownictwo

Dyslektycy z trudem wydobywają słowa z pamięci, dlatego niezbędna jest codzienna praca z tekstem i słówkami. Jeśli dziecko ma wyrobiony nawyk codziennej lektury, nie ma powodów do obaw, ponieważ w razie konieczności, przypomni sobie zapomniane słowa. Jeśli natomiast dziecko z problemem dysleksji czyta od przypadku do przypadku, zapominanie słów będzie się nasilać, jednocześnie wydobywanie ich z pamięci będzie stanowiło coraz większy problem. Mając to na uwadze, przyjmij zasadę, że lektura będzie stałym punktem waszego dnia, od którego nie ma odstępstwa.

Gry

Odpowiednio dobrane gry stanowią doskonały sposób pracy z dzieckiem dyslektycznym. Dzięki nim można utrwalić wiadomości z zakresu fonetyki i sylabizacji oraz poszerzyć słownictwo dziecka. Na rynku dostępne są (często z podręcznikami) gry planszowe, karty do nauki głosek i sylab, loteryjki słowne, układanki, łamigłówki i zestawy plansz do sprawdzania własnych umiejętności. Grę wprowadzaj na koniec zwyczajowych ćwiczeń z tekstem i słownictwem, jako rodzaj powtórki. W naszym serwisie ćwiczenia i zabawy dla dzieci dyslektycznych znajdziesz w działach: Zabawy sylabowe oraz Widzę, słyszę, piszę.

Autorem artykułu jest Monika Pyżanowska

Bibliografia:
Berenice H. Baumer, „Jak dyslektyczne dziecko nauczyć czytania. Wypróbowana metoda dla rodziców i nauczycieli”, KDC, Warszawa 2007
Praktyczny poradnik dla rodziców i pedagogów „Pomóż dziecku z… DYSLEKSJĄ”, G. Squires, S. McKeown, Wydawnictwo K.E. LIBER, Warszawa 2006
SuperKid.pl on Facebook