Opinie naszych użytkowników

Pragnę serdecznie podziękować za wspaniałe pomysły i ciekawe materiały z których korzystam już od jakiegoś czasu w pracy z dziećmi. Wasza strona jest po prostu fantastyczna(...)
Agnieszka K.

Wczoraj byłam bezradna jak pomóc mojemu dziecku w nauce tabliczki mnożenia. A dzisiaj jestem szczęśliwa, że dzięki Pani pomocy, mojemu dziecku udało się ruszyć z miejsca.
Beata z Łodzi

Bardzo często korzystam z serwisu SuperKid.pl... Jest świetny, kapitalny, rozwija wyobraźnię, kreuje osobowość, rozwija zainteresowania :) Dziękuję.
Elżbieta J., mama i nauczycielka

Czytaj inne opinie »

Na skróty:

Wspieramy:

Opowiadania edukacyjne dla dzieci - wprowadzenie

Rozmowy o uczuciach nigdy nie są łatwe - ani z dorosłymi, ani z dziećmi. W naszej obyczajowości utarło się przekonanie, że mówienie o tym, co czujemy, jest przejawem słabości. Najwyższy czas to zmienić.

Proponujemy dzieciom i rodzicom serię opowiadań dotyczących emocji, wartości i sposobów komunikowania się z innymi. Opowiadania te dotyczą codziennego życia dzieci, umożliwiając tym samym młodym czytelnikom identyfikowanie się z ich bohaterami. Odnoszą się one do zwykłych zdarzeń, które mogą mieć miejsce w życiu każdego dziecka, dostarczą więc z pewnością wielu tematów do przemyśleń, rozmów i dyskusji. Ważne, aby rodzice potrafili rozmawiać na te tematy ze swymi dziećmi, a dzieci szczerze potrafiły o nich opowiadać swoim rodzicom. Zadaniem opowiadań jest właśnie to ułatwić.

Mamy też nadzieję, że opowiadania te pokażą dziecku, że nie ma uczuć dobrych i złych, są jedynie bardziej i mniej przyjemne. Jednak sposób ich wyrażania i radzenia sobie z nimi decyduje o tym, jak przeżyjemy nasze życie. Jeśli będziemy wyrażać to, co czujemy, w sposób nie czyniący krzywdy ani nam samym, ani nikomu innemu oraz jeśli będziemy umiejętnie komunikować się z ludźmi, mamy szansę osiągnąć poczucie szczęścia i wewnętrznej harmonii. Dzieci dopiero się tego uczą i w tym powinniśmy im pomóc.

Z treścią opowiadań można się zapoznać, czytając je wspólnie na głos. Dziecko może również czytać je samodzielnie po cichu. Zależy to tylko od jego umiejętności w tym zakresie. Niech teksty te będą też dla rodziców inspiracją do tworzenia własnych historyjek i omawiania zdarzeń dnia codziennego z uwzględnieniem uczuć dzieci i własnych.

Pozwólmy dziecku swobodnie się wypowiedzieć i odnieść wydarzenia z opowiadań do własnych przeżyć. W żadnym wypadku nie należy dziecku przerywać ani też oceniać jego poglądów. Jeżeli się z nimi nie zgadzamy, lepiej wskazać mu właściwą drogę poprzez mądre, naprowadzające pytania.

Rozmowy te  nie tylko będą kształcące dla całej rodziny. Wzmocną one także więź emocjonalną pomiędzy jej członkami oraz dostarczą rodzicom cennych informacji o zdarzeniach z życia dziecka i jego uczuciach, o których mogliby się  nie dowiedzieć w inny sposób.

Wspólne czytanie i rozmowy są atrakcyjną terapią zarówno dla dzieci, jak też ich rodziców, uczą otwartości, przełamują milczenie i wstyd, uczą podejmować trudne tematy, zapobiegają też kłamstwom.

O czym należy zawsze pamiętać:

  • Słuchaj dziecka z uwagą, nie zajmuj się w tym czasie innymi rzeczami.
  • W czasie rozmowy nie oceniaj go, nie krytykuj, nie ośmieszaj.
  • Nie popędzaj go, nie wywieraj presji, nie podawaj gotowych rozwiązań i poglądów.
  • Pozwól dziecku samodzielnie dojść do właściwych wniosków, zadając mu pomocnicze pytania. Tylko wówczas uzna te wnioski za własne i będzie je z przekonaniem stosować w życiu.
  • Nie potępiaj ani nie ośmieszaj bohaterów opowiadań, ponieważ nigdy nie wiesz, z którym bohaterem dziecko się podświadomie identyfikuje. Poza tym chcemy nauczyć dzieci, by oceniać NIE ludzi, tylko ich czyny i zachowania.

Życzymy dużo radości i satysfakcji z mądrego wychowywania, którego podstawą jest wspólne przeżywanie i otwarte komunikowanie się rodziców i dzieci, a owocem zaufanie i szczęście.