Opinie naszych użytkowników

Pragnę serdecznie podziękować za wspaniałe pomysły i ciekawe materiały z których korzystam już od jakiegoś czasu w pracy z dziećmi. Wasza strona jest po prostu fantastyczna(...)
Agnieszka K.

Wczoraj byłam bezradna jak pomóc mojemu dziecku w nauce tabliczki mnożenia. A dzisiaj jestem szczęśliwa, że dzięki Pani pomocy, mojemu dziecku udało się ruszyć z miejsca.
Beata z Łodzi

Bardzo często korzystam z serwisu SuperKid.pl... Jest świetny, kapitalny, rozwija wyobraźnię, kreuje osobowość, rozwija zainteresowania :) Dziękuję.
Elżbieta J., mama i nauczycielka

Czytaj inne opinie »

W 2020 r. SuperKid.pl otrzymał
NAGRODĘ GŁÓWNĄ
w konkursie
ŚWIAT PRZYJAZNY DZIECKU,
w kategorii: Internet.
Organizatorem konkursu jest:
Komitet Ochrony Praw Dziecka.

Pomóż dziecku radzić sobie z błędami


Z Twoją pomocą
dziecko da sobie radę.

Wszystkie dzieci popełniają błędy w toku procesu edukacyjnego. Jednakże dzieci ryzyka dysleksji, z racji fragmentarycznych deficytów rozwojowych, tych błędów popełniają znacznie więcej. Charakter błędów popełnianych przez dziecko dla świadomego rodzica i nauczyciela jest wskazówką, w jakim obszarze potrzebuje ono więcej pomocy, pracy, ćwiczeń.

Dobrze jest, kiedy dziecko nie boi się popełniania błędów, jest ufne i otwarte. Wie, że dopiero wszystkiego się uczy, a ucząc się, ma prawo popełniać błędy. Z takim dzieckiem łatwo jest nawiązać współpracę, a tym samym łatwiej jest mu pomóc i efekty pracy są szybko widoczne.
Ale nie zawsze tak jest. Dziecko często krytykowane za popełniane błędy zamyka się w sobie, wycofuje, nie odpowiada na zadawane pytania, unika działania tam, gdzie popełnia błędy.

Dlatego musisz nauczyć swoje dziecko, że popełnianie błędów nie jest niczym złym, że każdy błąd można i należy poprawić.

Błędy nie są do płakania, tylko poprawiania – tej prostej rymowanki uczę wszystkie dzieci i ich rodziców, z którymi współpracuję i wierz mi, to daje efekty - pod warunkiem, że konsekwentnie tego przestrzegacie: Ty nie krytykujesz, nie denerwujesz się, nie tracisz cierpliwości, gdy Twoje dziecko nie potrafi dokonać syntezy prostych wyrazów, ale wskazujesz drogę. Jeśli dziecko nie daje sobie rady, by głoskami / literami złożyć wyrazu s – a – r – n – a, pokaż, jak zbierać głoski, litery w sylaby: sar – na. Wtedy będzie mu łatwiej.

Twoje dziecko nie zniechęca się po pierwszej nieudanej próbie złożenia wyrazu głoskami czy literami, czeka na Twoje wskazówki i ponawia próbę inną drogą, tym razem skutecznie. Nie okazujesz zniecierpliwienia, gdy Twoje dziecko za każdym razem myli litery d i b. Możesz pomóc mu w ten sposób, że wykonasz razem z dzieckiem przestrzenną (obustronnie wyklejoną lub pomalowaną literę d) którą Twoje dziecko będzie manipulować ucząc się przy tym kolejności elementów:

d – najpierw zbudujemy dom, potem posadzimy drzewo,
b – na górze łodyga, na dole burak.

Jeżeli będziesz traktować błędy swojego dziecka jako jego naturalną metodę zdobywania różnych umiejętności szkolnych, będziesz wskazywać drogę i sposób poprawiania błędów, wówczas będziesz usprawniać jego funkcje, a także wspierać go w zdobywaniu umiejętności czytania, pisania i innych umiejętności szkolnych.

Tym samym będziesz kształcić u swego dziecka umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych i oraz będziesz uczyć odporności na te sytuacje. A to jest bardzo ważna umiejętność, nie tylko szkolna.

Autorem artykułu jest Przemysława Matecka
- pedagog terapeuta, nauczyciel dyplomowany
SuperKid.pl on Facebook