- Dla przedszkolaka
- Materiały obrazkowe
- Mały twórca
- Elementarz
- Litery i głoski
- Dwuznaki
- Analiza literowo-głoskowa
- Liczby do 10
- Kolorowanki literowo-cyferkowe
- Kolorowanki dwujęzyczne
- Nauka pisania
- Nauka czytania
- Kolejność alfabetyczna
- Zaszyfrowane słowa
- Zaszyfrowane słowa (sylaby)
- Rebusy
- Percepcja wzrokowa
- Percepcja słuchowa
- Orientacja przestrzenna
- Rozwijamy kreatywne myślenie
- Łamigłówki tematyczne (elem.)
- Podstawy gramatyki
- GENERATOR ARKUSZY
- Młody czytelnik
- Młody odkrywca
- Ważniejsze niż szkoła kl. 1-3
- Może się przydać
- Projekty interdyscyplinarne
- Kalendarz adwentowy
- Generator arkuszy do muzyki
- Gry planszowe dla klas 1-3
- Gry planszowe dla klas 4-6
- Gry na kartce
- Kostka do gry
- Gry karciane dla klas 1-3
- Gry karciane dla klas 4-6
- Trimino
- Komiksy edukacyjne
- Scenki edukacyjne
- Przydatne arkusze
- Elementy do lapbooka
- Gry i zabawy dla dzieci
- Jak przygotować fiszki
- Języki obce - podstawy
- Edukacja bez granic
- Ćwicz. i karty pracy kl. 1-3
- Język polski kl. 1-5
- Matematyka kl. 1-6
- Nauki przyrodnicze
- Historia kl. 4-6
- Informacje o źródłach
- Historia online
- Ciekawostki historyczne
- Pomoce do nauki historii
- Co to jest historia?
- Ja i moja rodzina
- Szkoła i społeczeństwo
- Mała i duża ojczyzna
- Operowanie datami i czasem
- Z najdawniejszych dziejów
- Pierwsze cywilizacje
- Starożytna Grecja
- Starożytny Rzym
- Początki państwa polskiego
- Średniowiecze w Europie
- Polska w czasach Jagiellonów
- Renesans i wielkie odkrycia geograficzne
- Rzeczpospolita Obojga Narodów
- Świat w XVII-XIX wieku
- Wiek XVIII w Polsce
- Wiek XIX w Polsce
- Wiek XX w Polsce
- Łamigłówki kl. 4-5
- Artykuły kl. 4-6
- Ważniejsze niż szkoła kl. 4-6
- Ćwiczenia logopedyczne
Opinie naszych użytkowników
Pragnę serdecznie podziękować za wspaniałe pomysły i ciekawe materiały z których korzystam już od jakiegoś czasu w pracy z dziećmi. Wasza strona jest po prostu fantastyczna(...)
Agnieszka K.
Wczoraj byłam bezradna jak pomóc mojemu dziecku w nauce tabliczki mnożenia. A dzisiaj jestem szczęśliwa, że dzięki Pani pomocy, mojemu dziecku udało się ruszyć z miejsca.
Beata z Łodzi
Bardzo często korzystam z serwisu SuperKid.pl... Jest świetny, kapitalny, rozwija wyobraźnię, kreuje osobowość, rozwija zainteresowania :) Dziękuję.
Elżbieta J., mama i nauczycielka
Czytaj inne opinie »

W 2020 r. SuperKid.pl otrzymał
NAGRODĘ GŁÓWNĄ
w konkursie
ŚWIAT PRZYJAZNY DZIECKU,
w kategorii: Internet.
Organizatorem konkursu jest:
Komitet Ochrony Praw Dziecka.
Części mowy - PRZYMIOTNIK

Przymiotniki nazywają cechy ludzi, zwierząt, przedmiotów czy zjawisk. Często wiernie stoją przy rzeczowniku. Bez tej części mowy nie moglibyśmy powiedzieć, że coś jest ciekawe, piękne i dobre... :) Jak rozpoznać przymiotniki w zdaniach? Wystarczy zadać pytania: „jaki?”, „jaka?”, „jakie?” i wszystko stanie się jasne ;).
Mamy nadzieję, że rozwiązywanie poniższych łamigłówek pozwoli dzieciom przećwiczyć wiedzę z gramatyki języka polskiego. Na tej stronie zleźć można ćwiczenia o różnym stopniu trudności. Część z nich przeznaczona dla uczniów klas 2-3. Trudniejsze arkusze przygotowaliśmy z myślą o czwartoklasistach.
Jesteśmy w trakcie aktualizacji tej sekcji. Prosimy o chwilę cierpliwości. Za jakiś czas wszystkie ćwiczenia na tej stronie będą dostępne w nowej szacie graficznej :).
Rozpoznawanie przymiotników
- Z innej planety - Uzupełniamy wypowiedzi przymiotnikami
(wersja bc) // (wersja kol) // odp. - Na ratunek - Wytyczamy trasę, poruszając się po polach z przymiotnikami
(wersja bc) // (wersja kol) // odp. - W której drużynie? - Rozpoznajemy przymiotniki
(wersja bc) // (wersja kol) // odp. - Poszukiwania przymiotników - Podpisujemy ilustracje
(wersja bc) // (wersja kol) // odp. - Droga Ptysi - Wytyczamy trasę, poruszając się po polach z przymiotnikami
(wersja bc) // (wersja kol) // odp. - Po co nam one? - Wskazujemy przymiotniki w zdaniach
(wersja bc) // (wersja kol) // odp. - Przyjaciele Eli - Podkreślamy przymiotniki w tekście
(wersja bc) // (wersja kol) // odp. - Światowe rekordy - Oznaczamy pola z przymiotnikami
(wersja bc) // (wersja kol) // odp. - Zwierzęta z rekordami - Oznaczamy pola z przymiotnikami
(wersja bc) // (wersja kol) // odp. - Powtórka z Anią - Rozwiązujemy zdania
(wersja bc) // (wersja kol) // odp. - Azjatycki przysmak - Wskazujemy przymiotniki
(wersja bc) // (wersja kol) // odp.
Rodzaj przymiotnika
- Do babci na pierogi - Wytyczamy trasę, rozpoznając przymiotniki w rodzaju męskim
(wersja bc) // (wersja kol) // odp. - Przymiotnikowe rozmówki - Uzupełniamy luki w zdaniach
(wersja bc) // (wersja kol) // odp. - Jaka rodzinka? Wyjątkowa! - Zapisujemy cechy zilustrowanych osób
(wersja bc) // (wersja kol) // odp. - W atlasie geograficznym - Kolorujemy flagi państw, korzystając ze wskazówek
(wersja bc) // (wersja kol) // odp. - Jedyny w swoim rodzaju - Uzupełniamy luki w zdaniach
(wersja bc) // (wersja kol) // odp. - Rodzaj męski, żeński i nijaki przymiotnika
- dopasowujemy przymiotniki do rzeczowników. - Rodzaj męskoosobowy i niemęskoosobowy przymiotników.
- Dopasowujemy odpowiedni rodzaj przymiotnika do podanych rzeczowników.
- Podpisujemy obrazki właściwymi rzeczownikami
i przymiotnikami w odpowiednim rodzaju. - Tworzymy sensowny dialog, wymyślając pasujące do wypowiedzi przymiotniki.
- Uzupełniamy tabelkę przymiotnikami i określamy ich rodzaj.
- Pamiętnik Emilki - identyfikujemy przymiotniki i ich rodzaj.
Tworzenie przymiotników
- Tworzymy przymiotniki od rzeczowników.
- Dobieramy antonimy do podanych przymiotników
i układamy z nimi zdania. - Parafrazujemy zdania, by przećwiczyć
pisownię "nie" z przymiotnikami. - Podajemy przymiotniki rozpoczynające się
na poszczególne litery alfabetu.
Przymiotniki i rzeczowniki
Wstawiamy przymiotniki w odpowiedniej formie (bez nazywania jej)
- Uzupełniamy tekst o brakujące przymiotniki.
- Uzupełniamy bajeczkę wierszowaną o brakujące przymiotniki.
- Uzupełniamy opis swojej osoby i odszukujemy słowa,
które nie są przymiotnikami.
Przypadek przymiotnika
Stopniowanie przymiotników
- Stopień wyższy przymiotników (uzupełnianka)
- poziom łatwy // poziom średni // poziom trudny - Stopień równy, wyższy i najwyższy przymiotników.
- Podpisujemy ilustracje przymiotnikami w odpowiednim stopniu.
- Wyznaczamy długość trasy, łącząc
odpowiednie stopnie przymiotników. - Identyfikujemy stopień przymiotników
- Uzupełniamy wypowiedzi, odpowiednio stopniując przymiotniki.
- Dobieramy przymiotniki do rzeczowników,
a następnie je stopniujemy. - Podajemy antonimy do podanych przymiotników w stopniu wyższym.
- Oswajamy się ze stopniowaniem nieregularnym.
- Stopień najwyższy przymiotników - krzyżówka.
- Podpisujemy ilustracje odpowiednio odmienionymi przymiotnikami.
- Uzupełniamy wywiad przymiotnikami w stopniu najwyższym.
Ćwiczenia integrujące wiedzę o wszystkich częściach mowy:
Sprawdź również ćwiczenia w innych działach:
- Plansze edukacyjne: Części mowy - Przymiotnik
podstawowe informacje o przymiotniku
w formie prostych tabel i wykresów z przykładami - Jaki? Jaka? Jakie?
Ćwiczenie do bajki "Sen Filipa" (bajka). Elementy słowotwórstwa - uczymy się tworzyć przymiotniki od podanych rzeczowników, czasowników i porównań. - Stopień najwyższy przymiotnika.
Ćwiczenie do bajki "Najwolniejszy żółw świata" (bajka). Uzupełniamy zdania właściwym przymiotnikiem w stopniu najwyższym, w zależności od kontekstu (elementy logicznego myślenia). - Łamigłówka elementarzowa - Poznanie i akceptacja siebie
wersja bc (dla dziewczynki) // (dla chłopca)
wersja kol (dla dziewczynki) // (dla chłopca)
otaczamy po śladach nazwy cech (przymiotniki), z którymi się utożsamiamy - Łamigłówka Rzeka Wisła - Ile lat ma Wisła?
(wersja bc) // (wersja kol)
rozpoznajemy przymiotniki - Łamigłówka Ameryka Południowa - Hiszpańskojęzyczne kraje
Ameryki Południowej
identyfikujemy przymiotniki - Łamigłówka Urugwaj - Urugwajski smakołyk
identyfikujemy przymiotniki w stopniu najwyższym - Łamigłówka Peru - Imperium Inków
identyfikujemy przymiotniki - Łamigłówka Japonia - Ciekawostki o pewnej herbacie
identyfikujemy przymiotniki, hasło: matcha - Łamigłówka kl. 4-5: Dzień Niepodległości - Cechy współczesnego patrioty
rozsypanka sylabowa - Łamigłówka kl. 4-5 - Metoda pierwszych liter
(wersja bc) // (wersja kol)
rozwiązujemy krzyżówkę typu jolka, wpisując w nią cechy
wzorowego ucznia, by poznać metodę na zapamiętanie
wartości liczb rzymskich: L (50), C (100), D (500) i M (1000) - Łamigłówka kl. 4-5: Boże Narodzenie na świecie - Włoska baba
tworzymy przymiotniki od podanych rzeczowników, krzyżówka z hasłem - Łamigłówka kl. 4-5: Nauka, technika, wynalazki - Słynne statki kosmiczne
stopniowanie przymiotników - Krzyżówka do wydruku - Stopień wyższy przymiotnika
- Łamigłówki Zwierzę miesiąca: Biedronka
ćw. 6 - wskazujemy przymiotniki i podajemy ich antonimy,
ćw. 9 - identyfikujemy przymiotniki - Łamigłówki Zwierzę miesiąca: Kanarek
ćw. 1 - rozpoznajemy przymiotniki,
ćw. 5 - od podanych rzeczowników tworzymy przymiotniki - Łamigłówki Zwierzę miesiąca: Kozica
ćw. 8 - rozpoznajemy przymiotniki,
ćw. 12 - identyfikujemy przymiotniki rodzaju żeńskiego w liczbie pojedynczej - Łamigłówki Zwierzę miesiąca: Niedźwiedź brunatny
ćw. 2 - stopniujemy przymiotniki,
ćw. 6 - rozpoznajemy przymiotniki i podajemy antonimy - Łamigłówki Zwierzę miesiąca: Sroka
ćw. 3 - rozpoznajemy przymiotniki i podajemy antonimy,
ćw. 15 - rozpoznajemy przymiotniki - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Bocian - Budowa bociana
podajemy przymiotniki opisujące części ciała bociana - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Jeż - Ile nas jest?
identyfikujemy przymiotniki - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Hipopotam - Prawda czy fałsz?
identyfikujemy przymiotniki - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Kawia domowa - Dla kogo świnka?
wybieramy przymiotniki opisujące dobrego opiekuna zwierząt - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Koala - Czy wszystko w porządku?
od podanych rzeczowników tworzymy przymiotniki i uzupełniamy nimi tekst - Łamigłówka Zwierzę Miesiąca: Kot - Prawda czy fałsz?
identyfikujemy przymiotniki - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Kura - Specjalistka od jaj
od podanych rzeczowników tworzymy przymiotniki (krzyżówka) - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Lew - Wygląd lwa
podajemy przymiotniki opisujące części ciała lwa - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Łoś - Wiosenny przysmak
(bc) // (kol)
identyfikujemy przymiotniki - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Małpa - Czyste futra
identyfikujemy przymiotniki - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Mrówka - O mrówce słów kilka
identyfikujemy przymiotniki i podajemy ich antonimy - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Nosorożec - Jaki jest nosorożec?
identyfikujemy przymiotniki i podajemy ich antonimy - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Renifer - Opis renifera
podajemy przymiotniki opisujące części ciała renifera - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Skorpion - Prawda czy fałsz?
identyfikujemy przymiotniki i zamieniamy na antonimy - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Słoń - Jaki jest słoń?
identyfikujemy przymiotniki - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Sowa - Prawda czy fałsz?
identyfikujemy przymiotniki - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Świnia - Rasa mateczna
identyfikujemy przymiotniki - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Wieloryb - Dalekie podróże
podajemy stopień wyższy przymiotników i identyfikujemy przymiotniki,
które się nie stopniują - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Zając szarak - Długie czy dłuższe?
stopniujemy przymiotniki opisujące części ciała zająca - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Zebra - Jaka jest zebra?
podajemy przymiotniki opisujące zebrę - Łamigłówka Zwierzę Miesiąca: Żyrafa - Niska żyrafa z wielką głową?
identyfikujemy przymiotniki i podajemy ich antonimy - Kącik Podróżnika – Szwecja
ćw. 2 - identyfikujemy przymiotniki w celowniku, hasło: riksdag (szwedzki parlament)
ćw. 5 - rozwiązujemy test prawda/fałsz o Szwecji, identyfikując przymiotniki - Kącik Podróżnika: Brazylia - Symbol Rio de Janeiro // (odp)
wskazujemy przymiotniki, hasło: Chrystus Odkupiciel - Wielcy ludzie, ciekawe postacie: Sławni Polacy - Cz. Miłosz
- Wielcy ludzie, ciekawe postacie: Sławni Polacy - K. Nowak
wskazujemy przymiotniki opisujące dobrego podróżnika - Wielcy ludzie, ciekawe postacie: Sławni Polacy - I. Paderewski
stopniujemy przymiotniki i wskazujemy cechy artysty i polityka - Wielcy ludzie, ciekawe postacie: Sławni Polacy - W. Szymborska
(wersja bc) // (wersja kol) // odp.
wskazujemy liczby podzielne przez 3, by poznać nazwę gry z użyciem przymiotników - Wielcy ludzie, ciekawe postacie: Sławni Polacy - M. Wisłocka
(wersja bc) // (wersja kol) // odp.przkształcamy rzeczowniki w przymiotniki w rodzaju żeńskim - Wielcy ludzie, ciekawe postacie: Poza Polską - T. Jansson
identyfikujemy przymiotniki - Wielcy ludzie, ciekawe postacie: Poza Polską - K. Kolumb
uzupełniamy tekst przymiotnikami z ramki - Wielcy ludzie, ciekawe postacie: Poza Polską - L.M. Montgomery
rozpoznajemy przymiotniki podlegające i niepodlegające stopniowaniu - Wielcy ludzie, ciekawe postacie: Poza Polską - L. da Vinci
odszyfrowujemy słowa i układamy z nimi zdania zawierające przymiotniki - Karta pracy zest. 66 (poz. 2) karty nr 5 i 7
rodzaj przymiotnika - proste ćwiczenia gramatyczne, Dzień Matki - rodzaj gramatyczny - Karta pracy 59/6 (poz. 2) - Bycie koleżeńskim
(wersja bc) // (wersja kol)
wskazujemy cechy dobrego kolegi, argumentujemy swoje zdanie na temat tego,
czy dobry kolega to skarb oraz podajemy informacje na temat
swojej najlepszej koleżanki lub swojego najlepszego kolegi
i rysujemy portret tej osoby - Karty pracy - Zestaw 73 (poziom 3)
nr 4 - na podstawie informacji zawartych w tekście
wskazujemy cechy sympatii chłopców,
nr 6 - dopasowujemy przymiotniki do rzeczowników, do których pasują,
poznajemy definicję słowa "przymiotnik" i odmieniamy przymiotniki
przez rodzaje,
nr 7 - wskazujemy przymiotniki pasujące do podanych rzeczowników - Karta pracy 13/10 (poz. 3) - Stopniujemy przymiotniki
- Karta pracy 45/8 (poz. 3) - Opisujemy miód, tworzymy przymiotniki odrzeczownikowe
- Karty pracy zest. 68 (poz. 3) - karty 7 i 10
podaj przymiotniki opisujące członków twojej rodziny, stopniowanie jesiennych przymiotników - Karta pracy 69/4 - Październik (poziom 3): Rodzaj męski, żeński i nijaki
(wersja bc) // (wersja kol)
dobieramy w pary rzeczowniki i pasujące do nich określenia
oraz podajemy, jakiego są rodzaju, uzupełniamy tekst wyrazami z ramki
i podajemy określenia, które opisują naszą szkołę - Karta pracy 70/6 (poz. 3): Zdrobnienia - Zwierzęta domowe
(wersja bc) // (wersja kol)
dobieramy w pary wyrazy i ich zdrobnienia, dopisujemy wyrazy zdrobniałe opisujące cechy kotka, wykreślamy z listy obowiązków właściciela kota niepasujące wyrazy - Karta pracy 73/8 (poz. 3)
szukamy przymiotników w tekście - Karta pracy 76/6 (poz. 3) - Książki i czytelnictwo
odmiana przymiotników, opis książki za pomocą przymiotników - Słowniczek Emocji i Postaw: ćwiczenie do hasła "Asertywność" - Cechy osoby asertywnej
ćw. 2 - ćwiczymy pisownię "nie" z przymiotnikami - Słowniczek Emocji i Postaw: ćwiczenie do hasła "Altruizm" - Cechy osoby altruistycznej
ćw. 2 - wskazujemy cechy egocentryka i altruisty oraz opisujemy dlaczego te drugie
pozwalają być lepszym przyjacielem - Słowniczek Emocji i Postaw: ćwiczenie do hasła "Empatia" - Synonim empatii
ćw. 1 - tworzymy przymiotniki od rzeczowników - Polski jako język obcy - Pytanie o cechy (zestaw)
kolory i cechy określające rzeczowniki we wszystkich rodzajach i liczbach - Polski jako język obcy - Pytanie o samopoczucie
wyrażenia dotyczące samopoczucia (Jestem + przymiotnik):
wzorce komunikacyjne 1a i 1b + 5 ćwiczeń - Polski jako język obcy - Pytanie o ubiór
kolory (odmiana przez rodzaje) wzorzec komunikacyjny 1b + ćwiczenie nr 10 - Polski jako język obcy - Ćwiczenia do komiksu nr 7
ćw. nr 16-17: Jaki jest bałwan? - wzorzec gramatyczny i ćwiczenie - Polski jako język obcy - Ćwiczenia do komiksu nr 15
ćw. nr 20-21 - Przymiotnik jako słowo opisujące cechę przedmiotu - Ćwiczenia do lektury "O krakowskich psach i kleparskich kotach"
Katowice - Ten czwarty:
ćw. 3 - zamieniamy przymiotniki na te o przeciwnym znaczeniu
Gdańsk - Lwy z gdańskiego ratusza:
ćw. 2 - opisujemy lwa
Lublin - O lubelskim Trybunale i czarciej łapie:
ćw. 2 - uzupełniamy wypowiedzi wdowy przymiotnikami przeciwnymi do tych użytych przez kniazia
Wieliczka - Wiano świętej Kingi:
ćw. 3 - identyfikujemy przymiotniki w zdaniach, by rozstrzygnąć, które informacje o Wieliczce są prawdziwe
Rzeszów - Jak powstała nazwa Rzeszów:
ćw. 2 - uzupełniamy schemat przymiotnikami o przeciwnym znaczeniu niż te zapisane - Ćwiczenia do lektury "Drzewo do samego nieba"
ćw. 8 - określanie rzeczowników przymiotnikami, rodzaje rzeczownika i przymiotnika,
ćw. 10 - dobieramy przymiotniki do bohaterów (charakterystyka postaci) - Ćwiczenia do lektury „Piaskowy Wilk”
ćw. 2 – wybieramy z listy te przymiotniki, które opisują bohaterkę lektury,
ćw. 11 – identyfikujemy przymiotniki - Ćwiczenie nr 8 do lektury "Kapelusz Pani Wrony"
redagujemy wypowiedź, w której zwracamy uwagę na pozytywne cechy Wystraszka - Ćwiczenie nr 10 do lektury "Afryka Kazika"
identyfikujemy przymiotniki, by poznać ciekawostki o Kazimierzu Nowaku - Ćwiczenie nr 8 do lektury „Bon czy ton… savoir-vivre dla dzieci”
(wersja bc) // (wersja kol)
Jakie powinny być włosy, paznokcie, ubranie, zachowanie?
(dopieramy odpowiednie przymiotniki) - Ćwiczenie do lektury "Bajki w zielonych mundurkach" - Przymiotniki w rodzaju żeńskim
- Ćwiczenie do lektury "Z przygód krasnala Hałabały" - Identyfikujemy przymiotniki
i podajemy ich antonimy - Ćwiczenie nr 5 do lektury „Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą”
(wersja bc) // (wersja kol) // odp.
identyfikujemy przymiotniki i podajemy ich antonimy - Ćwiczenie do lektury "O zajączku Filipie, który ze strachu dokonał wielkich czynów"
identyfikujemy przymiotniki i podajemy ich antonimy - Ćwiczenie nr 7 do lektury "Asiunia"
(wersja bc) // (wersja kol) // odp.
od podanych rzeczowników tworzymy przymiotniki, hasło: autobiografia - Ćwiczenie do lektury "Harry Potter" - Przymiotniki odrzeczownikowe
- Ćwiczenie do lektury "Pilot i ja" - Dopasowujemy przymiotniki do rzeczowników
- Ćwiczenie do lektury "Przygody Tomka Sawyera" - Rodzaje przymiotników
- Ćwiczenie do lektury "Zaczarowana zagroda" - Dopasowujemy przymiotniki do rzeczowników
- Ćwiczenie do lektury "Szaleńczaki" - Wyrazy bliskoznaczne
ułóż przymiotniki w kolejności alfabetycznej - Ćwiczenie do lektury "Pippi Pończoszanka" - Tworzymy przymiotniki od rzeczowników
- Ćwiczenie do lektury "Matylda" - Zły, czyli jaki?
przeczytaj definicje i rozszyfruj określenie złej cechy charakteru - Ćwiczenie do lektury "Dynastia Miziołków" - Opis Piromana
zamień przymiotniki w tekście na przeciwstawne - Ćwiczenie do lektury "Antek" - Charakterystyka Antka
stopniujemy przymiotniki i wskazujemy cechy Antka - Ćwiczenie do lektury "W 80 dni dookoła świata" - Ciekawostki o autorze powieści
identyfikujemy przymiotniki - Ćwiczenie do baśni "Calineczka" - Przymiotniki opisujące bohaterów bajki
- Ćwiczenie do baśni "Kopciuszek" - Przymiotniki opisujące złe siostry
- Ćwiczenie do baśni "Kot w butach" - Dopasowujemy przymiotniki do rzeczowników
- Ćwiczenie do baśni "Królewna Śnieżka" - Przymiotniki opisujące królową i krasnoludki
- Ćwiczenie do legendy "O smoku wawelskim" - Uzupełniamy brakujące przymiotniki.
- Ćwiczenie do legendy "Szewczyk Dratewka" - Wskazujemy pannę z wieży.
- Językowe łamanie głowy - Dopisz/utwórz przymiotniki
- Kolejność alfabetyczna - Arkusz nr 5
ułóż przymiotniki wg kolejności alfabetycznej, by poznać ich znaczenia - Ortografia: Pisownia z "nie"
ćw. 3 - pisowania "nie" z przymiotnikami w stopniu równym, wyższym i najwyższym;
ćw. 8 - krzyżówka z przymiotnikami w formie zaprzeczonej - Ortografia: Pisownia "ó" - Na co wymienić?
(wersja bc) // (wersja kol) // odp.
do podanych słów dopisujemy czasowniki, przymiotniki, zdrobnienia
i wyrazy w l. mnogiej, w których „ó” wymienia się na „o” - Części mowy – Różne: Czy znasz to słowo? (zestaw)
identyfikujemy rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki w liczbie pojedynczej i mnogiej - Wzbogacamy swój język - Synonimy, antonimy, homonimy
ćw. 1 - wskazujemy słowo, które nie jest synonimem (określenia zabawek),
ćw. 3 - wskazujemy antonimy (cechy charakterystyczne postaci),
ćw. 4 - łączymy w pary cechy przeciwstawne - Poprawiamy najczęstsze błędy językowe - Stopniowo do celu
wskazujemy przymiotniki stopniowane opisowo - Analiza utworu literackiego - Środki stylistyczne
ćw. 1 - opisujemy obrazek, podając jak najwięcej epitetów,
ćw. 4 - podajemy cechy wybranej osoby, używając wymyślonych przez siebie porównań - Ćwiczenie nr 5 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... istnieje tak wiele zwyczajów karnawałowych
utwórz podane formy słów i uzupełnij nimi tekst - Ćwiczenie nr 6 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... niektórzy ludzie
miewają słodszą krew od innych"
stopniowanie przymiotników - Ćwiczenie nr 4 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... warto krytycznie odbierać reklamy"
identyfikujemy przymiotniki i określamy ich stopnie - Ćwiczenie nr 5 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... nie należy pochopnie oceniać ludzi"
rozwiązujemy krzyżówkę, wpisując antonimy podanych przymiotników - Ćwiczenie nr 4 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... powinniśmy
poznawać i oswajać swoje emocje"
łączymy w pary przymiotniki z ilustracjami emocji, które nazywają - Ćwiczenie nr 3 do artykułu "Ciekawe, dlaczego...
w bajkach potrzebne są czarne charaktery"
wskazujemy przymiotniki niepasujące do opisu negatywnej postaci
i podajemy ich antonimy - Ćwiczenie nr 4 do artykułu "Ciekawe, dlaczego...
jesienią liście opadają z drzew"
tworzymy przymiotniki odrzeczownikowe nazywające odcienie barw - Ćwiczenie nr 5 do artykułu "Ciekawe, dlaczego...
należy szanować zwierzęta
rodzaj przymiotnika - Ćwiczenie nr 5 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... chodząc po lesie,
warto patrzeć pod nogi
tworzymy przymiotniki odrzeczownikowe (krzyżówka) - Ćwiczenie nr 3 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... samoloty latają"
identyfikujemy przymiotniki - Ćwiczenie nr 3 do artykułu "Poznajemy zawody: Kucharz"
przymiotniki pochodzące od nazw krajów - Ćwiczenie nr 4 do artykułu "Poznajemy zawody: Przewodnik turystyczny"
z rozsypanki sylabowej układamy przymiotniki opisujące cechy przewodnika turystycznego - Matematyka kl. 5 - Mnożenie ułamków dziesiętnych: Jaki to kolor?
hebanowy, bławatkowy, mahoniowy, pąsowy (nazwy kolorów pochodzące od nazw roślin) - Przyroda kl. 4: Obserwacje przyrodnicze - Jak być dobrym przyrodnikiem?
(wersja bc) // (wersja kol)
wskazujemy cechy dobrego przyrodnika i uzasadniamy,
dlaczego dobry obserwator powinien je posiadać - Tematy z zakresu geografii - Upiększamy krajobraz
(wersja bc) // (wersja kol)
identyfikujemy przymiotniki w zdaniach - Tematy z zakresu geografii - Ozdoba gór
(wersja bc) // (wersja kol)
identyfikujemy przymiotniki w stopniu najwyższym - Tematy z zakresu geografii - Miejski olbrzym
(wersja bc) // (wersja kol) // odp.
odmieniamy prawidłowo przymiotniki (uzupełnianka) - Historia: Starożytny Rzym - Gladiatorem być
identyfikujemy przymiotniki w tekście
i redagujemy pytania do wywiadu z gladiatorem - Historia: Rzeczpospolita Obojga Narodów - Obietnice kandydata // (odp.)
tworzymy przymiotniki od rzeczowników - Historia: Wiek XX w Polsce - Głos prawdy
(wersja bc) // (wersja kol) // (odp.)
tworzymy przymiotniki od rzeczowników (krzyżówka)
Zobacz również:
- Inne ćwiczenia językowe
- Ortografia - ćwiczenia online i do wydruku
- Karty pracy
- Językowe łamanie głowy
Wesołej zabawy!

- TYSIĄCE materiałów edukacyjnych
- ZERO irytujących treści i reklam
- dla rodzica: SPOKÓJ I WYGODA
- dla dziecka: RADOŚĆ z własnych osiągnięć
- BEZPIECZNA NAUKA i ZABAWA w jednym :)
Bo KAŻDE dziecko jest mądre i inteligentne.
Trzeba tylko dać mu szansę.