Opinie naszych użytkowników

Pragnę serdecznie podziękować za wspaniałe pomysły i ciekawe materiały z których korzystam już od jakiegoś czasu w pracy z dziećmi. Wasza strona jest po prostu fantastyczna(...)
Agnieszka K.

Wczoraj byłam bezradna jak pomóc mojemu dziecku w nauce tabliczki mnożenia. A dzisiaj jestem szczęśliwa, że dzięki Pani pomocy, mojemu dziecku udało się ruszyć z miejsca.
Beata z Łodzi

Bardzo często korzystam z serwisu SuperKid.pl... Jest świetny, kapitalny, rozwija wyobraźnię, kreuje osobowość, rozwija zainteresowania :) Dziękuję.
Elżbieta J., mama i nauczycielka

Czytaj inne opinie »

W 2020 r. SuperKid.pl otrzymał
NAGRODĘ GŁÓWNĄ
w konkursie
ŚWIAT PRZYJAZNY DZIECKU,
w kategorii: Internet.
Organizatorem konkursu jest:
Komitet Ochrony Praw Dziecka.

Części mowy - PRZYMIOTNIK

język polski - ćwiczenie do wydruku - części mowy: przymiotnik

Przymiotniki nazywają cechy ludzi, zwierząt, przedmiotów czy zjawisk. Często wiernie stoją przy rzeczowniku. Bez tej części mowy nie moglibyśmy powiedzieć, że coś jest ciekawe, piękne i dobre... :) Jak rozpoznać przymiotniki w zdaniach? Wystarczy zadać pytania: „jaki?”, „jaka?”, „jakie?” i wszystko stanie się jasne ;).

Mamy nadzieję, że rozwiązywanie poniższych łamigłówek pozwoli dzieciom przećwiczyć wiedzę z gramatyki języka polskiego. Na tej stronie zleźć można ćwiczenia o różnym stopniu trudności. Część z nich przeznaczona dla uczniów klas 2-3. Trudniejsze arkusze przygotowaliśmy z myślą o czwartoklasistach.

Jesteśmy w trakcie aktualizacji tej sekcji. Prosimy o chwilę cierpliwości. Za jakiś czas wszystkie ćwiczenia na tej stronie będą dostępne w nowej szacie graficznej :).

ĆWICZENIA

Rozpoznawanie przymiotników

  1. Z innej planety - Uzupełniamy wypowiedzi przymiotnikami
    (wersja bc)
    // (wersja kol) // odp.
  2. Na ratunek - Wytyczamy trasę, poruszając się po polach z przymiotnikami
    (wersja bc)
    // (wersja kol) // odp.
  3. W której drużynie? - Rozpoznajemy przymiotniki
    (wersja bc)
    // (wersja kol) // odp.
  4. Poszukiwania przymiotników - Podpisujemy ilustracje
    (wersja bc)
    // (wersja kol) // odp.
  5. Droga Ptysi - Wytyczamy trasę, poruszając się po polach z przymiotnikami
    (wersja bc)
    // (wersja kol) // odp.
  6. Po co nam one? - Wskazujemy przymiotniki w zdaniach
    (wersja bc)
    // (wersja kol) // odp.
  7. Przyjaciele Eli - Podkreślamy przymiotniki w tekście
    (wersja bc)
    // (wersja kol) // odp.
  8. Światowe rekordy - Oznaczamy pola z przymiotnikami
    (wersja bc)
    // (wersja kol) // odp.
  9. Zwierzęta z rekordami - Oznaczamy pola z przymiotnikami
    (wersja bc)
    // (wersja kol) // odp.
  10. Powtórka z Anią - Rozwiązujemy zdania
    (wersja bc)
    // (wersja kol) // odp.
  11. Azjatycki przysmak - Wskazujemy przymiotniki
    (wersja bc)
    // (wersja kol) // odp.

Rodzaj przymiotnika

  1. Do babci na pierogi - Wytyczamy trasę, rozpoznając przymiotniki w rodzaju męskim
    (wersja bc)
    // (wersja kol) // odp.
  2. Przymiotnikowe rozmówki - Uzupełniamy luki w zdaniach
    (wersja bc)
    // (wersja kol) // odp.
  3. Jaka rodzinka? Wyjątkowa! - Zapisujemy cechy zilustrowanych osób
    (wersja bc)
    // (wersja kol) // odp.
  4. W atlasie geograficznym - Kolorujemy flagi państw, korzystając ze wskazówek
    (wersja bc)
    // (wersja kol) // odp.
  5. Jedyny w swoim rodzaju - Uzupełniamy luki w zdaniach
    (wersja bc)
    // (wersja kol) // odp.
  6. Rodzaj męski, żeński i nijaki przymiotnika
    - dopasowujemy przymiotniki do rzeczowników.
  7. Rodzaj męskoosobowy i niemęskoosobowy przymiotników.
  8. Dopasowujemy odpowiedni rodzaj przymiotnika do podanych rzeczowników.
  9. Podpisujemy obrazki właściwymi rzeczownikami
    i przymiotnikami w odpowiednim rodzaju.
  10. Tworzymy sensowny dialog, wymyślając pasujące do wypowiedzi przymiotniki.
  11. Uzupełniamy tabelkę przymiotnikami i określamy ich rodzaj.
  12. Pamiętnik Emilki - identyfikujemy przymiotniki i ich rodzaj.

Tworzenie przymiotników

  1. Tworzymy przymiotniki od rzeczowników.
  2. Dobieramy antonimy do podanych przymiotników
    i układamy z nimi zdania.
  3. Parafrazujemy zdania, by przećwiczyć
    pisownię "nie" z przymiotnikami.
  4. Podajemy przymiotniki rozpoczynające się
    na poszczególne litery alfabetu.

Przymiotniki i rzeczowniki

  1. Łączymy antonimy w pary.
  2. Do grupy przymiotników podajemy pasujący do nich rzeczownik.

Wstawiamy przymiotniki w odpowiedniej formie (bez nazywania jej)

  1. Uzupełniamy tekst o brakujące przymiotniki.
  2. Uzupełniamy bajeczkę wierszowaną o brakujące przymiotniki.
  3. Uzupełniamy opis swojej osoby i odszukujemy słowa,
    które nie są przymiotnikami.

Przypadek przymiotnika

  1. Rozpoznajemy przypadki przymiotników,
    dobieramy rzeczowniki do przymiotników.

Stopniowanie przymiotników

  1. Stopień wyższy przymiotników (uzupełnianka)
    - poziom łatwy
    // poziom średni // poziom trudny
  2. Stopień równy, wyższy i najwyższy przymiotników.
  3. Podpisujemy ilustracje przymiotnikami w odpowiednim stopniu.
  4. Wyznaczamy długość trasy, łącząc
    odpowiednie stopnie przymiotników.
  5. Identyfikujemy stopień przymiotników
  6. Uzupełniamy wypowiedzi, odpowiednio stopniując przymiotniki.
  7. Dobieramy przymiotniki do rzeczowników,
    a następnie je stopniujemy.
  8. Podajemy antonimy do podanych przymiotników w stopniu wyższym.
  9. Oswajamy się ze stopniowaniem nieregularnym.
  10. Stopień najwyższy przymiotników - krzyżówka.
  11. Podpisujemy ilustracje odpowiednio odmienionymi przymiotnikami.
  12. Uzupełniamy wywiad przymiotnikami w stopniu najwyższym.

Ćwiczenia integrujące wiedzę o wszystkich częściach mowy:

Sprawdź również ćwiczenia w innych działach:

Chcesz otrzymywać informacje o nowych materiałach edukacyjnych dla dzieci?

Zapisz się na darmowy biuletyn
SuperKid.pl:
  • TYSIĄCE materiałów edukacyjnych
  • ZERO irytujących treści i reklam
  • dla rodzica: SPOKÓJ I WYGODA
  • dla dziecka: RADOŚĆ z własnych osiągnięć
  • BEZPIECZNA NAUKA i ZABAWA w jednym :)

Bo KAŻDE dziecko jest mądre i inteligentne.
Trzeba tylko dać mu szansę.