Opinie naszych użytkowników

Pragnę serdecznie podziękować za wspaniałe pomysły i ciekawe materiały z których korzystam już od jakiegoś czasu w pracy z dziećmi. Wasza strona jest po prostu fantastyczna(...)
Agnieszka K.

Wczoraj byłam bezradna jak pomóc mojemu dziecku w nauce tabliczki mnożenia. A dzisiaj jestem szczęśliwa, że dzięki Pani pomocy, mojemu dziecku udało się ruszyć z miejsca.
Beata z Łodzi

Bardzo często korzystam z serwisu SuperKid.pl... Jest świetny, kapitalny, rozwija wyobraźnię, kreuje osobowość, rozwija zainteresowania :) Dziękuję.
Elżbieta J., mama i nauczycielka

Czytaj inne opinie »

W 2020 r. SuperKid.pl otrzymał
NAGRODĘ GŁÓWNĄ
w konkursie
ŚWIAT PRZYJAZNY DZIECKU,
w kategorii: Internet.
Organizatorem konkursu jest:
Komitet Ochrony Praw Dziecka.

Szukamy harmonii

Rozwój emocjonalny
w rodzinie
"Dzieciństwo nie traci równowagi z własnej winy, jest ono zawsze odzwierciedleniem świata dorosłych."
- Klaus W. Vopel

Nauka inteligencji emocjonalnej nie jest walką z uczuciami. Nie jest też próbą zapanowania rozsądku nad emocjami. To poszukiwanie harmonii pomiędzy wszystkimi składnikami istoty, jaką jest człowiek. Trudno o tę harmonię bez świadomości, w jakim świecie się żyje, w jakim społeczeństwie, z jego wymaganiami, gospodarką i polityką. Nas i nasze dzieci kształtują czasy, w których żyjemy.

Czy zastanawiasz się czasem, jak na nasze dzieci wpływają wymagania stawiane przez dzisiejsze społeczeństwo? Osiągnięcia, kariera i pieniądze? W społeczeństwie, w którym wartość człowieka oceniana jest według kryterium efektywności i produktywności – ludzka dusza umiera, a harmonia jest trudna do odnalezienia. Nawet, jeśli to nieprzyjemne, musimy zadać sobie pytanie: jakim jesteśmy wzorcem dla naszych dzieci?

Moja nastoletnia córka słucha hiphopowca, który śpiewa: „W dostatku życie, to nie rodzina/ żadne dziecko o tym nie zapomina”. Słucham razem z nią jej ulubionych piosenek i myślę o tym, że dzieci często lepiej wiedzą czego im potrzeba, niż ich rodzice. Zamiast się zastanawiać nad tym, o co chodzi mojemu dziecku, trzeba o to zapytać. Nasze pytania pomogą mu dostrzec jego potrzeby i je nazwać, podobnie jak uczucia. Warto ten zwyczaj zacząć jak najwcześniej i kontynuować przez całe życie. To pozwoli maluchom mieć szczęśliwe dzieciństwo i zaoszczędzi nam konfliktów ze starszymi dziećmi.

Zanim dziecko odpowie nam, czego chce, musi najpierw zrozumieć kim jest i że JEST. „Emocjonalna kariera” człowieka rozpoczyna się więc od odkrycia własnego JA, siebie, a tym samym swoich emocji. Ciekawostką jest to, że badacze mózgu rozróżniają osiem stanów świadomości:

  • „ja” ciała (mam swoje ciało i jestem w nim),
  • „ja” miejsca (jestem w tym miejscu a nie gdzie indziej),
  • „ja” perspektywiczne (jestem centrum doświadczanego przeze mnie świata),
  • „ja” przeżywania (uczucie, że spostrzeżenia, myśli i emocje przeżywam ja, a nie kto inny),
  • „ja” kontroli (świadomość, że powoduję i kontroluję moje myśli i działania),
  • „ja” autobiograficzne (przekonanie, że mam pewną ciągłość i jestem tą samą osobą, którą byłem wczoraj),
  • „ja” autorefleksji (możliwość zastanowienia się nad samym sobą),
  • „ja” etyczne (istnieje we mnie instancja, która mówi mi, co mam robić, a czego nie).

Są one z reguły przeżywane jako jedno spójne „ja”.*

Wczesne dzieciństwo to okres, w którym, jak w żadnym innym, jesteśmy sterowani emocjami. Żeby sobie z tym poradzić, rodzice muszą dziecku pomóc. Dziecko potrzebuje „zdolności stałego obserwowania uczuć. Jest ona decydująca z psychologicznego punktu widzenia. Kto nie potrafi rozpoznać własnych uczuć, jest zdany na ich łaskę i niełaskę. Ten kto jest pewniejszy swoich uczuć, lepiej rozumie, co naprawdę myśli o osobistych doświadczeniach, od wyboru partnera życiowego do wyboru zawodu.”**

To zdolność, która rozwija się w dziecku stopniowo. Jeszcze w domu dowiaduje się:

  • po pierwsze, że są różne perspektywy przyjmowane przez ludzi;
  • po drugie, że samo jest człowiekiem ze swoją perspektywą, która może się różnić od perspektywy drugiego człowieka;
  • po trzecie, że ma możliwość zmienić perspektywę drugiego człowieka, a przy tym zachować własną perspektywę.***

Poszukiwania dziecka dążącego do emocjonalnej harmonii rozpoczynają się w domu rodzinnym. Tu czuli rodzice powinni znaleźć jak najwięcej czasu na zabawę, głaskanie i przytulanie, rozmowy oraz uczenie domowych obowiązków. To my dorośli, jesteśmy twórcami i reżyserami dzieciństwa tak samo, jak społeczeństwa i świata…

* „Skarbnica edukacji dobrego serca” - Charmaine Liebertz
** „Inteligencja emocjonalna” – Daniel Goleman
*** Peter Hobson
--
Autor: Barbara Dziobek
Małopolski Instytut Rozwoju Rodziców
Zajęcia praktyczne: www.wychowacdziecko.pl
SuperKid.pl on Facebook