- Dla przedszkolaka
- Materiały obrazkowe
- Mały twórca
- Elementarz
- Litery i głoski
- Dwuznaki
- Analiza literowo-głoskowa
- Liczby do 10
- Kolorowanki literowo-cyferkowe
- Kolorowanki dwujęzyczne
- Nauka pisania
- Nauka czytania
- Kolejność alfabetyczna
- Zaszyfrowane słowa
- Zaszyfrowane słowa (sylaby)
- Rebusy
- Percepcja wzrokowa
- Percepcja słuchowa
- Orientacja przestrzenna
- Rozwijamy kreatywne myślenie
- Łamigłówki tematyczne (elem.)
- Podstawy gramatyki
- GENERATOR ARKUSZY
- Młody czytelnik
- Młody odkrywca
- Ważniejsze niż szkoła kl. 1-3
- Może się przydać
- Projekty interdyscyplinarne
- Kalendarz adwentowy
- Generator arkuszy do muzyki
- Gry planszowe dla klas 1-3
- Gry planszowe dla klas 4-6
- Gry na kartce
- Kostka do gry
- Gry karciane dla klas 1-3
- Gry karciane dla klas 4-6
- Trimino
- Komiksy edukacyjne
- Scenki edukacyjne
- Przydatne arkusze
- Elementy do lapbooka
- Gry i zabawy dla dzieci
- Jak przygotować fiszki
- Języki obce - podstawy
- Edukacja bez granic
- Ćwicz. i karty pracy kl. 1-3
- Język polski kl. 1-5
- Matematyka kl. 1-6
- Nauki przyrodnicze
- Historia kl. 4-6
- Informacje o źródłach
- Historia online
- Ciekawostki historyczne
- Pomoce do nauki historii
- Co to jest historia?
- Ja i moja rodzina
- Szkoła i społeczeństwo
- Mała i duża ojczyzna
- Operowanie datami i czasem
- Z najdawniejszych dziejów
- Pierwsze cywilizacje
- Starożytna Grecja
- Starożytny Rzym
- Początki państwa polskiego
- Średniowiecze w Europie
- Polska w czasach Jagiellonów
- Renesans i wielkie odkrycia geograficzne
- Rzeczpospolita Obojga Narodów
- Świat w XVII-XIX wieku
- Wiek XVIII w Polsce
- Wiek XIX w Polsce
- Wiek XX w Polsce
- Łamigłówki kl. 4-5
- Artykuły kl. 4-6
- Ważniejsze niż szkoła kl. 4-6
- Ćwiczenia logopedyczne
Opinie naszych użytkowników
Pragnę serdecznie podziękować za wspaniałe pomysły i ciekawe materiały z których korzystam już od jakiegoś czasu w pracy z dziećmi. Wasza strona jest po prostu fantastyczna(...)
Agnieszka K.
Wczoraj byłam bezradna jak pomóc mojemu dziecku w nauce tabliczki mnożenia. A dzisiaj jestem szczęśliwa, że dzięki Pani pomocy, mojemu dziecku udało się ruszyć z miejsca.
Beata z Łodzi
Bardzo często korzystam z serwisu SuperKid.pl... Jest świetny, kapitalny, rozwija wyobraźnię, kreuje osobowość, rozwija zainteresowania :) Dziękuję.
Elżbieta J., mama i nauczycielka
Czytaj inne opinie »

W 2020 r. SuperKid.pl otrzymał
NAGRODĘ GŁÓWNĄ
w konkursie
ŚWIAT PRZYJAZNY DZIECKU,
w kategorii: Internet.
Organizatorem konkursu jest:
Komitet Ochrony Praw Dziecka.
ZDANIA I RÓWNOWAŻNIKI ZDAŃ

W tym dziale będziemy zamieszczać ćwiczenia, dzięki którym dzieci zaznajomią się z podstawami składni. Poznamy rodzaje zdań oraz nauczymy się odróżniać zdania od równoważników zdań. Znajdą się tutaj także ćwiczenia na rozpoznawanie i nazywanie poszczególnych części zdania.
Dostępne są następujące materiały:
Równoważniki zdań
- Różne, ale równoważne - Rozpoznajemy cechy zdań i równoważników zdań
(wersja bc) // (wersja kol) // odp. - Moja droga do marzenia - Zapisujemy informacje w różnych formach i tworzymy mapę celów
(Arkusz A) // (Arkusz B) - Inspirujące myśli - Rozpoznajemy rodzaje wypowiedzeń i przekształcamy je // odp.
- Poznając język polski - Wskazujemy zdania o tym samym znaczeniu
(wersja bc) // (wersja kol) // odp. - Mądrości ludowe - Odgadujemy przysłowia i określamy, które są równoważnikami zdań
(wersja bc) // (wersja kol) // odp. - O uczciwości - Tworzymy plan wydarzeń
Zdania rozwinięte i nierozwinięte
- Rozwijanie zdań - Zdania pojedyncze rozwinięte i nierozwinięte.
- Wiadomość dla mamy - Rozwijamy zdania.
- Małomówny artysta - Budujemy zdania pojedyncze rozwinięte.
- Potrafię stawiać granice - Wskazujemy właściwe spójniki
w komunikatach asertywnych oraz rozpoznajemy zdania
współrzędnie i podrzędnie złożone. // odp.
Zdania oznajmujące, pytające, rozkazujące, wykrzyknikowe
- Co na końcu? - Zdecyduj, który znak interpunkcyjny użyjesz w zdaniu.
- Różne znaki - Wstaw odpowiedni znak, przekształć zdania.
- Rozsypanki wyrazowe - Ułóż zdania i zakończ je odpowiednim znakiem.
- Jakie to zdania? - Nazwij rodzaje zdań, dodaj własne przykłady.
- Połącz w pary - Utwórz zdania, dodaj znaki, uzupełnij tekst.
Układanie pytań
- Grzybobranie - Zapytaj o podkreślone części zdania
// wersja z podpowiedzią - W muzeum - Zapytaj o podkreślone części zdania
// wersja z podpowiedzią - Wakacje - Zapytaj o podkreślone części zdania
// wersja z podpowiedzią - Przygotowania - Zapytaj o podkreślone części zdania
// wersja z podpowiedzią - W laboratorium - Zapytaj o podkreślone części zdania
// wersja z podpowiedzią
Strona czynna i strona bierna
- Gwóźdź programu - Wskazujemy podmiot i określamy,
czy nazywa on wykonawcę, czy obiekt czynności
(wersja bc). // (wersja kol) // odp. - Jaki cel, taki tekst - Redagujemy dłuższe wypowiedzi pisemne
z użyciem strony biernej i strony czynnej. - Można przejść? - Wskazujemy czasowniki przechodnie i nieprzechodnie,
identyfikujemy głoski dźwięczne. // odp. - Dama i książę - Rozpoznajemy zdania ze stroną bierną
i odpowiadamy na pytania do tekstu. // odp. - Na dwie strony - Wyznaczamy trasy w diagramach,
by poznać cechy strony biernej i strony czynnej. // odp. - Rośliny, które leczą - Sprawdzamy, czy podane wyrażenia
mówią o czynnościach dokonanych, czy niedokonanych. // odp.
Sprawdź również ćwiczenia w innych sekcjach:
- Język polski jako obcy - Obowiązki (zestaw)
zdania z czasownikiem "muszę" oraz konstrukcja "Proszę, ..." (np.: "Proszę, umyj okno.") - Język polski jako obcy - Pytanie o miejsce zamieszkania
ćw. 4 - układanie zdań z rozsypanych wyrazów (z czasownikiem "mieszkać") - Język polski jako obcy - Pytanie o plany wakacyjne
wzorzec komunikacyjny 1i - szyk zdania z czasownikiem "jechać"
ćw. 6 i 7 - układanie zdań z czasownikiem "jechać" - Język polski jako obcy - Umiejętności
pismo uproszczone (bc) // (kol)
puste pole do zapisu, (bc) // (kol)
układanie zdań z rozsypanych wyrazów z czasownikami: umieć, grać, śpiewać,
jeździć, gotować, tańczyć, skakać - Łamigłówka elementarzowa: Poznanie i akceptacja siebie -
Lubię siebie! (wersja bc) // (wersja kol)
piszemy zdania po śladach i uzupełniamy je - Kącik Podróżnika: Włochy - Włoski rodowód
układanie zdań z odkodowanymi słowami pochodzenia włoskiego - Kącik Podróżnika: Ukraina - Niekończące się równiny
rozpoznajemy orzeczenie - Kącik Podróżnika: Izrael - Nieznane wody
(wersja bc) // (wersja kol)
rozpoznawanie orzeczenia i dodawanie ułamków dziesiętnych - Kącik Podróżnika: Szwecja – Prawo do kontaktu z naturą
(wersja bc) // (wersja kol)
identyfikujemy wypowiedzi, które są zdaniami, hasło: allemansrätten, czyli
prawo do kontaktu z naturą obowiązujące m.in. w Szwecji - Kącik Podróżnika: Meksyk - Zielony owoc
(wersja bc) // (wersja kol)
dobieramy właściwe zakończenia zdań - Kącik Podróżnika: Egipt - Kierunek: Egipt
(wersja bc) // (wersja kol) // odp.
dobieramy właściwe zakończenia zdań - Łamigłówki Zwierzę miesiąca - Krowa
ćw. 2 - z rozsypanych wyrazów układamy poprawne zdania
ćw. 8 - identyfikujemy orzeczenia - Łamigłówki Zwierzę miesiąca - Ślimak
ćw. 6 - zamieniamy równoważniki zdań na zdania rozwinięte
ćw. 11 - identyfikujemy orzeczenie - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Bocian - O bocianach słów kilka
układamy poprawne zdania z rozsypanych wyrazów - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Borsuk - Nowe mieszkanie
zamieniamy równoważniki zdań na zdania rozwinięte - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Dzięcioł - Nie ma jak w dziupli
identyfikujemy orzeczenie - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Hipopotam - Kilka ciekawostek
łączymy fragmenty zdań i piszemy notkę o hipopotamie - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Kawia domowa - Świnka morska w domu
uzupełniamy zdania odpowiednimi spójnikami - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Niedźwiedź brunatny - Zagrożone wyginięciem
// odp.
identyfikujemy orzeczenia w zdaniach - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Nosorożec - Nosorożcowe ciekawostki
łączymy fragmenty zdań i piszemy notkę o nosorożcu - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Pająk - Prawda czy fałsz? // odp.
rozpoznajemy zdania pojedyncze - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Papuga - Bajeczne kolory
(wersja bc) // (wersja kol)
wybieramy odpowiednie spójniki w zdaniach - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Sęp - Król gór
identyfikujemy orzeczenie - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Wieloryb - Wielkie ryby?
używamy spójników, by połączyć zdania proste w złożone - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Wilk - Niania
identyfikujemy orzeczenie - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Zając szarak - Wyrazowe zamieszanie
układamy poprawne zdania z rozsypanych wyrazów - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Zebra - Smutny los
identyfikujemy orzeczenia w zdaniach - Łamigłówki - Ekwador
ćw. 4 - dobieramy w pary fragmenty zdań,
ćw. 11 - układamy zdania pytające do wywiadu na temat Ekwadoru,
ćw. 14 - łączymy dwa zdania w jedno - Łamigłówki - Japonia
ćw. 19 - układamy zdania pytające do wywiadu na temat Japonii
ćw. 24 - uzupełniamy wypowiedź czasownikami z ramki, tworząc tryb rozkazujący - Łamigłówki - Las
ćw. 3 - przekształcamy zdania, stosując tryb rozkazujący,
ćw. 5 - identyfikujemy orzeczenie - Łamigłówka Narodowe Święto Niepodległości - Jak upamiętniać?
(wersja bc) // (wersja kol)
z rozsypanych fragmentów układamy poprawne zdania - Łamigłówka Hiszpania - Geografia Hiszpanii
łączymy fragmenty zdań w całość - Łamigłówka Urugwaj - Wywiad z podróżniczką
układamy zdania pytające do wywiadu na temat Urugwaju - Łamigłówka Peru - Geografia Peru
dobieramy w pary fragmenty zdań i redagujemy reklamę wycieczki do Peru - Łamigłówka kl. 4-5: Ciekawe postacie - Robert Lewandowski
(wersja bc) // (wersja kol) // odp.
ćw. 3 - redagujemy zdania dotyczące faktów z życia
wybitnego polskiego piłkarza - Łamigłówka kl. 4-5: Zapobiegamy pożarom - Bądź rozważny
z rozsypanych fragmentów układamy poprawne zdania - Łamigłówka kl. 4-5: Polski folklor - Dawne wierzenia
łączymy części zdań odpowiednim wyrażeniem - Łamigłówka kl. 4-5: Dzień Niepodległości - Dzień z życia patrioty
przekształcamy zdania, wykorzystując podane słowa - Łamigłówka kl. 4-5: Zima - Najbliżej Słońca (wersja BC) // (wersja KOL)
identyfikujemy orzeczenie - Łamigłówka kl. 4-5: Płazy i gady - Jadowite stwory
identyfikujemy orzeczenie - Łamigłówka kl. 4-5: Kraje Europy - Na Starym Kontynencie
łączymy dwa zdania w jedno, wykorzystując odpowiednie wyrażenia - Łamigłówka kl. 4-5: Wieś i miasto - Wiejska sceneria
(wersja bc) // (wersja kol)
układamy zdania na podstawie skojarzeń - Łamigłówka kl. 4-5: Pojazdy i podróże - O samochodach
(wersja bc) // (wersja kol)
parafrazujemy zdania, wykorzystując podane słowa - Łamigłówka kl. 4-5: Arktyka i Antarktyda - Mieszkańcy biegunów
rozpoznajemy zdania i równoważniki zdań, by poznać zwierzęta
żyjące w Arktyce lub na Antarktydzie - Łamigłówka kl. 4-5: Ciało człowieka - Motyle w brzuchu
identyfikujemy orzeczenie - Łamigłówka kl. 4-5: Choroby niezakaźne i wady wrodzone -
Pierwsze zmarszczki (wersja bc) // (wersja kol)
identyfikujemy orzeczenia - Łamigłówka kl. 4-5: Odpowiedzialna turystyka -
Smutne skutki sławy (wersja bc) // (wersja kol)
dobieramy właściwe zakończenia zdań - Łamigłówka kl. 4-5: Sport - Szlachetne współzawodnictwo
identyfikujemy orzeczenia - Łamigłówka kl. 4-5: Światowy Dzień Oceanów -
Hodowla ryb, czyli akwakultura // odp.
przekształcamy zdania tak, by miały przeciwne znaczenie,
i rozpoznajemy liczby rzymskie w zakresie 1000 - Krzyżówka do wydruku - Rozpoznajemy podmiot w zdaniu
- Słowniczek Emocji i Postaw: ćwiczenia do hasła "Wytrwałość"
ćw. 1 - przekształcamy zdania, używając synonimów
ćw. 6 - rozpoznajemy czasowniki i tworzymy zdania przeczące
ćw. 9 - łączymy zdania zawierające takie same okoliczniki
ćw. 10 - przekształcamy zdania na tryb rozkazujący - Słowniczek Emocji i Postaw: Agresja - Ćwiczenie nr 9
łączymy odpowiednie fragmenty zdań tak, by tworzyły logiczną całość - Słowniczek Emocji i Postaw: Asertywność - Ćwiczenie nr 1
przekształcamy zdania - Słowniczek Emocji i Postaw: Gnuśność - Ćwiczenie nr 2
(wersja bc) // (wersja kol)
przekształcamy zdania pesymistyczne w optymistyczne - Słowniczek Emocji i Postaw: Koleżeństwo - Ćwiczenie nr 1
(wersja bc) // (wersja kol)
tworzymy pytania do podanych odpowiedzi - Słowniczek Emocji i Postaw: Uprzedzenie - Ćwiczenie nr 2
rozpoznajemy zdania pojedyncze - Wielcy ludzie, ciekawe postacie - Maria Kownacka
ćw. nr 4 - tworzenie zdań rozwiniętych,
ćw. nr 7 - przekształcanie zdań - Wielcy ludzie, ciekawe postacie - Piotr Michałowski
ćw. 2 - układamy zdania, wykorzystując wyrazy związane z malarstwem,
ćw. 3 - tworzymy zakończenia zdań dotyczących polskiego malarza - Wielcy ludzie, ciekawe postacie - Sławni Polacy: Michalina Wisłocka
ćw. 8 - zadajemy pytania o podkreśloną część odpowiedzi - Wielcy ludzie, ciekawe postacie: Jan Brzechwa - Rozsypana zagadka
budujemy zdania z rozsypanych słów - Wielcy ludzie, ciekawe postacie: Wojciech Kossak - Wywiad z Kossakiem
układamy zdania pytające - Wielcy ludzie, ciekawe postacie: Wanda Rutkiewicz - Więcej o Wandzie
ćw nr 3 (do artykułu) - rozwijamy zdania na podstawie przeczytanego tekstu - Wielcy ludzie, ciekawe postacie: K. Makuszyński - Kornel na co dzień
łączymy dwa zdania w jedno, wykorzystując odpowiednie wyrażenia - Wielcy ludzie, ciekawe postacie: Jacek Malczewski - Nie tylko malarz
identyfikujemy orzeczenie - Wielcy ludzie, ciekawe postacie: H.Ch. Andersen - W kręgu przyjaciół
wskazujemy słowa bezpośrednio związane ze światem literatury
i budujemy zdania z wybranymi wyrazami - Wielcy ludzie, ciekawe postacie: T. A. Edison - Pytanie za odpowiedź
układamy pytania do podanych odpowiedzi - Wielcy ludzie, ciekawe postacie: Tove Jansson - Rozsypane ciekawostki
budujemy zdania z rozsypanych słów - Części mowy - Spójnik (zestaw)
m.in. uzupełnianie zdań właściwymi spójnikami,
spójniki w zdaniach podrzędnie i współrzędnie złożonych - Części mowy: Rzeczownik - Gra w abecadło
układamy zdania z jak największą liczbą rzeczowników
rozpoczynających się na podaną literę - Części mowy: Zaimek - Przekształcanie zdań
(wersja bc) // (wersja kol)
poprawiamy powtórzenia, używając zaimków
(hasło: syntaktyka - dział językoznawstwa zajmujący się budową wypowiedzeń) - Imiona i nazwiska - Elegancki wołacz
układamy zdania, używając wołacza - Zasady interpunkcji - Co autor miał na myśli?
łączymy dwa zdania w jedno, używając np. odpowiedniego spójnika - Język polski na Boże Narodzenie - Świąteczne wypieki
(wersja bc) // (wersja kol) // odp.
identyfikujemy zdania i równoważniki zdań - Pisanie z przyjemnością - Plan wydarzeń
ćw. 3 - ustalamy kolejność wydarzeń i rozwiązujemy szyfr,
odróżniamy zdania od równoważników zdań
ćw. 6 - przekształcamy podane zdania twierdzące w przeczące,
tworzymy równoważniki zdań - Karta pracy 3/2 (poz. 1) - Rodzaje zdań
rozpoznajemy rodzaje zdań (oznajmujące, pytające, wykrzyknikowe) - Karty pracy - Zestaw 59 (poziom 2)
nr 3 - wskazujemy odpowiedzi na pytania "Kto?" i "Co robi?"
oraz ilustrujemy 3 obowiązki domowe, w których pomagamy rodzicom,
nr 9 - uzupełniamy pytania dotyczące obrazków i rozwijamy zdania - Karta pracy 27/8 (poz. 2) - Interpunkcja i rodzaje zdań (krzyżówka)
- Karta pracy 30/6 (poz. 2) - Warszawa. Zadajemy pytania do podanych odpowiedzi.
- Karta pracy 63/1 (poz. 2): Rozwijanie zdań - Wspomnienia z ferii zimowych
(wersja bc) // (wersja kol) - Karta pracy 64/6 (poz. 2) - Zdania pytające
- Karty pracy zest. 13 (poz. 3)
karty nr 6, 7, 8: zdania i równoważniki zdań - Karty pracy - Zestaw 69 (poziom 3): Październik
nr 5 - porównujemy zdania nierozwinięte i rozwinięte,
wskazując, które z nich mają więcej treści, rozwijamy podane zdania tak,
aby zawierały jak najwięcej informacji na temat ilustracji,
nr 6 - wskazujemy zdania opisujące, jak dbać o zdrowie, przekształcamy zdania
w równoważniki zdań, by stworzyć listę dobrych nawyków, ustnie odpowiadamy,
czy stosujemy się do tych zasad - Karta pracy 44/4 (poz. 3) - Kosmiczne podróże
Ze zdań pojedynczych budujemy zdania złożone. - Karta pracy 45/4 (poz. 3) - Rodzaje zdań (dokonywanie przekształceń)
- Karta pracy 73/8 (poz. 3) - Rodzaje zdań
(wersja bc) // (wersja kol)
wskazujemy definicje i przykłady zdań: rozkazującego,
pytającego i oznajmującego. - Karta pracy 74/3 (poz. 3) - Wiosna
rozwijamy zdania - Karta pracy 76/8 (poz. 3) - Dzień Matki
redagujemy pytania do wywiadu na temat mamy - Ćwiczenie nr 1 do bajki "Sen Filipa"
samodzielnie wymyślamy pytania do dzieci z różnych części świata - Ćwiczenia do lektury "O krakowskich psach i kleparskich kotach"
Elbląg - Łopata małego piekarczyka:
ćw. 1 - kończymy zdania tak, aby miały sens i były zgodne z treścią lektury
Kraków - Przerwany hejnał:
ćw. 2 - łączymy fragmenty zdań w całość
Poznań - Przedziwna historia o koziołkach poznańskich:
ćw. 1 - z dwóch zdań tworzymy jedno
Szczecin - O Synodii - Białej Damie szczecińskiego zamku
ćw. 2 - kończymy zdania tak, by były zgodne z treścią lektury, używając spójników
Toruń - Toruńskie pierniki
ćw. 2 - rozwijamy zdania
Gniezno - Król Popiel i myszy
ćw. 2 - z dwóch zdań tworzymy jedno
Wieliczka - Wiano świętej Kingi
ćw. 1 - kończymy zdania tak, by były zgodne z treścią lektury, używając spójników
Bytom - Tajemnica bytomskiego dzwonu
ćw. 1 - łączymy fragmenty zdań w całość
Łódź - Legenda Janusza, czyli skąd pochodzi nazwa miasta Łódź
ćw. 1 - łączymy fragmenty zdań w całość
Sandomierz - Jak dzielna wójtówna Halina ocaliła Sandomierz
ćw. 1 - układamy zdania zgodne z treścią legendy, wykorzystując podane wyrazy
Zielona Góra - Skąd się wzięło wino w Zielonej Górze
ćw. 2 - dokańczamy zdania tak, aby były zgodne z treścią legendy - Ćwiczenie do lektury "O Wandzie, co nie chciała Niemca"
ćw. 2 - przekształcanie zdań dotyczących treści legendy - Ćwiczenia do lektury „Psie troski”
ćw. 3 – kończymy zdania tak, aby ich sens był zgodny z treścią lektury
ćw. 9 – układamy zdania z nazwami uczuć i emocji, które towarzyszyły bohaterowi - Ćwiczenia do lektury "Bon czy ton... savoir-vivre dla dzieci"
ćw. 2 - rozwijamy zdania tak, aby powstały wypowiedzenia złożone współrzędnie
zgodne z treścią lektury
ćw. 4 - podkreślamy czasowniki w zdaniach rozkazujących
i przekształcamy te wypowiedzi tak, by były zgodne z zasadami savoir-vivre'u - Ćwiczenia do lektury "O dwunastu Miesiącach"
ćw. 4 - przekształcamy zdania rozkazujące w zdania pytające i oznajmujące
ćw. 7 - używając wskazanych spójników, kończymy podane fragmenty zdań - Ćwiczenia do lektury "Sposób na Alcybiadesa"
ćw. 3 - z rozsypanki wyrazowej układamy poprawne zdania,
ćw. 8 - układamy zdania pytające do wywiadu z bohaterem lektury - Ćwiczenia do lektury "Kto z was chciałby rozweselić
pechowego nosorożca"
ćw. 2 - jak zmiana szyku zdania może wpłynąć na zmianę jego znaczenia
(tematyka: mówienie o swoich słabych i mocnych stronach)
ćw. 5 - uzupełniamy zdania złożone wykorzystując wskazane spójniki - Ćwiczenia do lektury „Czerwona kartka dla Sprężyny”
ćw. 6 - identyfikujemy wypowiedzi w formie mowy zależnej i mowy niezależnej oraz szeregujemy towarzyszące zdaniom ułamki dziesiętne od najmniejszego do największego,
ćw. 7 - rozpoznajemy rodzaje zdań (pojedyncze, współrzędnie złożone, podrzędnie złożone) - Ćwiczenie nr 2 do lektury "Afryka Kazika"
kończymy zdania tak, by były zgodne z treścią lektury - Ćwiczenie nr 12 do lektury "Cukierku, ty łobuzie!"
(wersja bc) // (wersja kol)
przekształcamy zdania tak, aby wyrażały zakazy
(pisownia NIE z czasownikami, tryb rozkazujący) - Ćwiczenie nr 7 do lektury "Dziewczynka z parku"
kończymy zdania tak, by były zgodne z treścią lektury (zdania złożone współrzędnie) - Ćwiczenie nr 3 do lektury "Dziewczynka z zapałkami"
układamy zdania z rozsypanek wyrazowych - Ćwiczenie nr 2 do lektury „Drzewo do samego nieba”
(wersja bc) // (wersja kol) // odp.
kończymy zdania, używając wskazanych spójników - Ćwiczenie nr 8 do lektury "Niesamowite przygody 10 skarpetek"
(wersja bc) // (wersja kol)
tworzymy zdania złożone dotyczące przygód pasiastych skarpetek - Ćwiczenie nr 5 do lektury "Z przygód krasnala Hałabały"
kończymy podane fragmenty zdań, używając wskazanych spójników - Ćwiczenie nr 4 do lektury „Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą”
kończymy zdania, używając podanych spójników - Ćwiczenie do lektury "Mity dla dzieci"
tworzymy zdania złożone - Ćwiczenie do lektury "Ferdynand Wspaniały"
zdania, równoważniki zdań, podmiot i orzeczenie - Ćwiczenie do lektury "Co to znaczy... po raz drugi"
rozpoznajemy równoważniki i zamieniamy je na zdania - Ćwiczenie do lektury "Puc, Bursztyn i goście"
tworzymy zdania wykrzyknikowe (tryb rozkazujący) - Ćwiczenie nr 12 do lektury "Piaskowy Wilk"
układamy trangram ortograficzny (ż, rz, ch, h) i redagujemy
z podanymi słowami zdania związane z treścią lektury - Ćwiczenie do lektury "Różne sposoby na wredne choroby"
uzupełniamy zdania złożone odpowiednimi spójnikami - Ćwiczenie do lektury "Matylda" - Poczucie własnej wartości
zdania rozkazujące - Ćwiczenie do lektury "Malutka czarownica"
zdania współrzędnie złożone - Ćwiczenie do lektury "Ucho, dynia, 125!" - Zdania pytające
- Ćwiczenie do lektury "Dynastia Miziołków" - Przydawka
wypisz przydawki występujące w podanych zdaniach - Ćwiczenie nr 6 do lektury "Cudowna podróż"
przekształcamy zdania tak, by miały sens - Ćwiczenie nr 3 do lektury "Katarynka"
rozpoznajemy części zdania, hasło: koneser - Ćwiczenie nr 2 do lektury "Antek" - Zdania podrzędnie złożone okolicznikowe warunku
wykonujemy działania i łączymy fragmenty zdań w całość (dodaw. i dziel. do 100) - Ćwiczenie do lektury "Księga dżungli" - Rozpoznajemy części zdania
podmiot, orzeczenie, dopełnienie, okolicznik - Ćwiczenie nr 7 do lektury "Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi"
przekształcamy zdania tak, by były zgodne z treścią lektury - Ćwiczenie nr 8 do lektury "Skrzynia Władcy Piorunów"
wskazujemy zdania pojedyncze, by poznać ciekawostki o Nikoli Tesli - Ćwiczenie nr 5 do lektury "Wścibscy"
układamy zdania z wyrazami pochodzącymi od słowa słuch - Ćwiczenie nr 5 do lektury "Zwiadowcy"
oznaczamy zdania pojedyncze i złożone, aby uzyskać hasła (cechy charakteryzujące bohaterów lektury) - Ćwiczenie nr 2 do lektury "Mazurek Dąbrowskiego"
zasady obowiązujące podczas śpiewania i słuchania hymnu
(tryb rozkazujący) - Ćwiczenie nr 3 do bajek Ignacego Krasickiego
rozwiązujemy test prawda/fałsz o bajkach Krasickiego oraz rozpoznajemy w zdaniach podmiot, orzeczenie i rzeczowniki w poszczególnych przypadkach - Ćwiczenie do lektury "Mity greckie: Dedal i Ikar" - Zdania współrzędnie złożone
dokończ zdania zgodnie z instrukcją - Ćwiczenie nr 4 do lektury "Mity greckie: Demeter i Kora"
przekształcamy zdania, zastępując poetyckie określenia ich synonimami - Ćwiczenie nr 3 do lektury "Mity greckie: Odyseusz"
rozwijamy zdania dotyczące treści mitu o Odyseuszu - Ćwiczenia nr 4 i 5 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... zwierzęta zasypiają na zimę"
ćw. 4 - przekształcamy zdania w równoważniki zdań
ćw. 5 - wskazujemy podmiot i orzeczenie oraz tworzymy wykresy zdań - Ćwiczenia nr 3 i 4 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... teatr to magiczne miejsce"
ćw. 3 - łączenie zdań prostych w zdania współrzędnie złożone
ćw. 4 - rozpoznawanie przydawki - Ćwiczenie nr 3 do artykułu "Ciekawe, dlaczego...
należy przestrzegać prawa"
tworzymy regulamin szkoły, przekształcając zdania (tryb rozkazujący) - Ćwiczenie nr 5 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... Księżyc świeci"
- Ćwiczenie nr 4 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... na świecie spotykamy
osoby z niepełnosprawnością" - Ćwiczenie nr 3 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... prąd elektryczny
może być niebezpieczny"
budowanie zdań w trybie rozkazującym - Ćwiczenie nr 3 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... musimy robić kupkę"
przekształcanie zdań w równoważniki zdań - Ćwiczenie nr 5 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... atmosfera jest ważna
dla życia na Ziemi"
z rozsypanych wyrazów układamy poprawne zdania i rozpoznajemy części mowy (rzeczownik, czasownik, przymiotnik) - Ćwiczenie nr 6 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... kosmos jest taki tajemniczy"
z rozsypanek wyrazowych układamy zdania pytające - Ćwiczenie nr 6 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... powstają uzależnienia"
z rozsypanek wyrazowych układamy zdania dotyczące problemów
osób uzależnionych od alkoholu - Ćwiczenie nr 5 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... hałas nam szkodzi"
przekształcamy zdania w równoważniki zdań - Ćwiczenie nr 3 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... umieramy"
układamy zdania współrzędnie złożone przeciwstawne - Ćwiczenie nr 4 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... Indianie nie mieszkają w Indiach"
identyfikujemy różne rodzaje zdań współrzędnie złożonych - Ćwiczenie nr 5 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... warto krytycznie odbierać reklamy"
przekształcamy zdania twierdzące w zdania przeczące - Ćwiczenie nr 5 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... należy szanować zwierzęta
układamy zdania z podanymi wyrażeniami - Ćwiczenie nr 4 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... wyginęły dinozaury"
identyfikujemy orzeczenie w zdaniach - Ćwiczenie nr 3 do artykułu "Poznajemy zawody: Policjant"
układamy poprawne zdania z rozsypanych wyrazów - Ćwiczenie nr 6 do artykułu "Poznajemy zawody: Detektyw"
redagujemy pytania do osoby, którą chcemy lepiej poznać
i odnotowujemy jej odpowiedzi - Ćwiczenie nr 5 do artykułu " Poznajemy zawody: Kucharz"
ułóż zdania pytające, pytając o podkreśloną część zdania. - Ćwiczenie nr 4 do artykułu "Poznajemy zawody: Ratownik wodny"
układamy poprawne zdania z rozsypanych wyrazów - Ćwiczenie nr 5 do artykułu "Poznajemy zawody: Strażak"
przekształcamy równoważniki zdań na zalecenia w formie zdań - Ćwiczenie nr 5 do artykułu "Poznajemy zawody: Lekarz"
przekształcamy podane zdania rozkazujące na bardziej uprzejme zwroty - Ćwiczenie nr 5 do artykułu "Poznajemy zawody: Informatyk"
ćw. 5 - w algorytmie identyfikujemy zdania w trybie rozkazującym - Tematy z zakresu biologii: Składniki chemiczne organizmów - Odżywcza moc
rozpoznajemy zdania przeczące - Tematy z zakresu biologii: Rośliny nagonasienne - Cechy roślin iglastych
identyfikujemy orzeczenie - Tematy z zakresu biologii: Unikanie zatruć pokarmowych - Ja się nie otruję
do początkowych fragmentów zdań dobieramy odpowiednie zakończenia - Tematy z zakresu biologii: Układ nerwowy - Od bodźca do reakcji
z rozsypanych słów układamy poprawne zdania - Tematy z zakresu geografii: Krajobraz pojezierzy - Kraina jezior
z rozsypanych wyrazów układamy zdania - Tematy z zakresu geografii: Krajobraz pól i łąk - Wycieczka krajoznawcza
(wersja bc) // (wersja kol)
zadajemy pytania na podstawie podanych odpowiedzi - Tematy z zakresu geografii: Krajobraz górski -
Z przeszłości (wersja bc) // (wersja kol)
dobieramy odpowiednie zakończenia zdań - Tematy z zakresu geografii: Krajobraz wielkomiejski -
Kilka (?) słów o Warszawie (wersja bc) // (wersja kol)
z rozsypanych słów układamy zdania o transporcie publicznym Warszawy - Tematy z zakresu geografii: Krajobraz miejsko-przemysłowy - Wyżyna Śląska
łączymy pary zdań w jedno - Tematy z zakresu geografii: Wielkie miasta Europy - Londyńskie chochliki
(wersja bc) // (wersja kol) // odp.
poprawiamy w zdaniach błędne informacje dotyczące Londynu - Tematy z zakresu geografii: Krajobraz śródziemnomorski -
Królewski kwiat (wersja bc) // (wersja kol)
wskazujemy orzeczenia w zdaniach - Tematy z zakresu fizyki - Jak to działa?
odszukujemy orzeczenia - Ćwiczenie do komiksu historycznego - Wikingowie w Ameryce
rozsypanka wyrazowa, układanie zdań (temat: ciekawostki o wikingach) - Ćwiczenie do komiksu - Proces w Salem // Ćwiczenie do komiksu - Proces w Salem
krzyżówka typu jolka, układanie zdań - Historia: Średniowiecze w Europie
Z Mekki do Medyny - dobieramy właściwe zakończenia zdań,
Kilka słów o Słowianach - zadajemy pytania na podstawie podanych odpowiedzi,
Trochę sztuki - wskazujemy orzeczenia w zdaniach - Historia: Renesans
Przyczyny i skutki wielkich odkryć geograficznych - wskazujemy zdania
złożone współrzędnie i podrzędnie oraz rozpoznajemy części mowy,
Wywiad z zakonnikiem - układamy pytania pasujące do podanych odpowiedzi,
Myśląc o człowieku - wskazujemy orzeczenie w zdaniach - Historia: Rzeczpospolita Obojga Narodów
Wojny z Rosją - dobieramy fragmenty zdań w pary,
Konflikty polsko-tureckie - zadajemy pytania na podstawie podanych odpowiedzi,
Wybór króla - wskazujemy czasowniki w stronie biernej i identyfikujemy części zdania
(podmiot, dopełnienie, okolicznik, przydawka),
Na polu bitwy - krzyżówka typu jolka, układanie zdań,
Wielki mąż stanu - łączymy pary zdań w jedno - Historia: Świat w XVII-XIX wieku - Bostońskie wydarzenia
(wersja bc) // (wersja kol)
rozpoznajemy części mowy - Historia: Wiek XX w Polsce
Światowy konflikt - układamy zdania z rozsypanych wyrazów,
Nowy porządek - łączymy informacje, tworząc zdania złożone - Historia: Co to jest historia? - Savoir-vivre w muzeum (bc) // (kol)
przekształcamy zdania, używając trybu rozkazującego - Historia: Operowanie datami i czasem - Reforma kalendarza
(wersja bc) // (wersja kol)
zadajemy pytania na podstawie podanych odpowiedzi - Historia: Z najdawniejszych dziejów - O dawnych czasach
(wersja bc) // (wersja kol)
tworzymy zdania złożone na podstawie podanych wypowiedzeń - Historia: Polska w czasach Jagiellonów - Napisz więcej
rozbudowujemy zdania o jak najwięcej informacji - Historia: Wiek XVIII w Polsce - W obronie wolności
(wersja bc) // (wersja kol)
poprawiamy w zdaniach błędne informacje dotyczące konfederacji barskiej - Historia: Wiek XIX w Polsce - O germanizacji
układamy pytania na podstawie wypowiedzi
Zajrzyj także do gier online:

- TYSIĄCE materiałów edukacyjnych
- ZERO irytujących treści i reklam
- dla rodzica: SPOKÓJ I WYGODA
- dla dziecka: RADOŚĆ z własnych osiągnięć
- BEZPIECZNA NAUKA i ZABAWA w jednym :)
Bo KAŻDE dziecko jest mądre i inteligentne.
Trzeba tylko dać mu szansę.