Opinie naszych użytkowników
Pragnę serdecznie podziękować za wspaniałe pomysły i ciekawe materiały z których korzystam już od jakiegoś czasu w pracy z dziećmi. Wasza strona jest po prostu fantastyczna(...)
Agnieszka K.
Wczoraj byłam bezradna jak pomóc mojemu dziecku w nauce tabliczki mnożenia. A dzisiaj jestem szczęśliwa, że dzięki Pani pomocy, mojemu dziecku udało się ruszyć z miejsca.
Beata z Łodzi
Bardzo często korzystam z serwisu SuperKid.pl... Jest świetny, kapitalny, rozwija wyobraźnię, kreuje osobowość, rozwija zainteresowania :) Dziękuję.
Elżbieta J., mama i nauczycielka
Czytaj inne opinie »
W 2020 r. SuperKid.pl otrzymał
NAGRODĘ GŁÓWNĄ
w konkursie
ŚWIAT PRZYJAZNY DZIECKU,
w kategorii: Internet.
Organizatorem konkursu jest:
Komitet Ochrony Praw Dziecka.
Rozwój emocjonalny - Ćw. 1
Rozwój emocjonalny
- Ćwiczenia
Poniżej, w punkcie 1, znajdziesz praktyczne wskazówki, jak radzić sobie z własną złością. Dorosły człowiek zwykle bez trudu uświadamia sobie przyczyny złości - największą trudność sprawia mu zapanowanie nad sobą.
W punkcie drugim umieściłam sposoby radzenia sobie ze złością dzieci. Tutaj najważniejsze jest przeprowadzenie pociechy krok po kroku przez burzę emocji. Zachęcam do realizacji tych kroków i na tej podstawie wypracowania własnych sposobów.
Punkt 3 zawiera ćwiczenie, które poprzez zabawę ma Wam, a przede wszystkim dzieciom uświadomić, jak zmienia się wygląd, kiedy człowiek się złości. To ćwiczenie pomoże umiejętnie rozpoznawać to uczucie po mimice twarzy i postawie. Ułatwi również oswojenie się z taką sytuacja, z groźną miną i pozwoli spokojniej reagować.
1. W chwili złości wykorzystaj jeden ze sposobów:
- wyjrzyj przez okno - patrzenie w dal uspokaja;
- policz do 10;
- oddychaj głęboko przez 2 min - skup się na tej czynności;
- odejdź i zajmij się czymś innym;
- zmęcz się fizycznie (możesz też wykonać odkładaną pracę fizyczną);
- wykrzycz to do siebie lub płacz, najlepiej wtedy, gdy jesteś sam;
- poprzeciągaj się lub idź na spacer dla odprężenia;
- wygadaj się do bliskiej osoby;
- podejmij dowolną działalność artystyczną;
- narysuj swoje negatywne uczucia;
- zapisz, co czujesz.
Na końcu dopisz własny sposób i z niego również korzystaj.
2. A co zrobić, kiedy to dziecko się złości?
Najczęściej takie jego zachowanie jest związane z niezaspokojeniem jakichś potrzeb, co budzi frustrację, złość i agresję.
- Najważniejsze to pokazać małemu dziecku, że wiemy, co się z nim dzieje (np. widzę że jesteś zły, wściekły, bardzo zdenerwowany…).
- Nie karać dziecka za okazywanie złości. (!)
- Ustalić, co się dzieje, co dziecko dokładnie czuje, poznać przyczynę.
- Ważne jest, by nie pozostawiać malucha z jego złością (nie wychodzić, nie obrażać się), lecz nazywać ją i wskazywać jej przyczynę uruchamiając w dziecku racjonalne myślenie przydatne w panowaniu nad złością.
Pamiętajmy o tym, że nasze dziecko ma prawo do złości i do jej wyrażania, natomiast jej forma może być wątpliwa. Nie zapominajmy, że to my stanowimy dla dziecka wzór i cokolwiek będziemy mówili, ono będzie się złościło tak, jak my okazujemy złość.
3. "Twarz w lustrze."
W zabawie może wziąć udział cała rodzina.
Mówimy do dzieci: "Czy wiesz/wiecie, że w twarzy można czytać jak w książce? Nie są tam wprawdzie zapisane żadne słowa, ale wiele różnych odczuć."
Każdy z uczestników zabawy po kolei lub losowo (obracająca się butelka?) pokazuje, jaką ma minę, kiedy jest zły. Pozostali mu się przyglądają, a następnie starają się, jak najwierniej, pokazać poprzez naśladowanie - "odbicie lustrzane" tej rozzłoszczonej twarzy. Każda z osób ma okazję zobaczyć, jak sama według innych wygląda – jak jest odbierana i jak inni wyglądają. Zwykle jest przy tym śmiechu, co niemiara.
Nie zapomnijcie na koniec o refleksji, że chociaż każdy z nas złości się inaczej, to jednak, zawsze można to wyraźnie odczytać.
Ćwiczenie jest dla dzieci od 7 do 99 lat :) Można spróbować pobawić się z młodszymi dziećmi, jednak należy odpowiednio dostosować sposób podsumowania.
I zawsze pamiętajcie o tym, co mówił już Arystoteles, żeby "złościć się na właściwą osobę, we właściwym stopniu i właściwym momencie, we właściwym celu i we właściwy sposób".
Niech to się stanie Waszym mottem.
Autor: Barbara Dziobek
Małopolski Instytut Rozwoju Rodziców
Zajęcia praktyczne: www.wychowacdziecko.pl
Przejdź do: