Opinie naszych użytkowników

Pragnę serdecznie podziękować za wspaniałe pomysły i ciekawe materiały z których korzystam już od jakiegoś czasu w pracy z dziećmi. Wasza strona jest po prostu fantastyczna(...)
Agnieszka K.

Wczoraj byłam bezradna jak pomóc mojemu dziecku w nauce tabliczki mnożenia. A dzisiaj jestem szczęśliwa, że dzięki Pani pomocy, mojemu dziecku udało się ruszyć z miejsca.
Beata z Łodzi

Bardzo często korzystam z serwisu SuperKid.pl... Jest świetny, kapitalny, rozwija wyobraźnię, kreuje osobowość, rozwija zainteresowania :) Dziękuję.
Elżbieta J., mama i nauczycielka

Czytaj inne opinie »

W 2020 r. SuperKid.pl otrzymał
NAGRODĘ GŁÓWNĄ
w konkursie
ŚWIAT PRZYJAZNY DZIECKU,
w kategorii: Internet.
Organizatorem konkursu jest:
Komitet Ochrony Praw Dziecka.

Las jesienią

edukacja przyrodnicza - las jesienią - karta obserwacji przyrody

Gdy drzewa gubią liście, łatwo jest zaobserwować wiele elementów przyrody. Podczas jesiennych spacerów możemy przyjrzeć się piętrowej budowie lasu i poszczególnym elementom drzew. Wśród nagich gałęzi warto wyglądać ptaków czy wiewiórek, a zbierając dary jesieni - potrenować rozpoznawanie gatunków, do których należą dane liście lub owoce. To również dobra okazja do przypomnienia sobie zasad bezpiecznego grzybobrania i do zastanowienia się nad tym, jak należy zachowywać się w lesie.

Ćwiczenia przygotowaliśmy na dwóch poziomach: łatwiejszy, z myślą o uczniach kl. 1, a trudniejszy – kl. 2-3. Niektóre zadania zostały zaprojektowane w podobny sposób dla obu poziomów, lecz różnią się zakresem wykorzystywanych umiejętności.

W tej sekcji dostępne są następujące materiały do wydruku:

Poziom łatwiejszy:
  1. Na tropie jesieni (wersja łatwiejsza) - Karta obserwacji
    (wersja bc)
    // (wersja kol)
    szukamy w lesie elementów wskazanych na arkuszu
    (wybrane liście i owoce, grzyby, zwierzęta)
  2. Leśna korona (wersja łatwiejsza) - Dopasowujemy etykietki, by uzupełnić
    schemat budowy drzewa (wersja bc)
    // (wersja kol)
    gałąź, korona, korzenie, liście, pień
  3. Na różnych piętrach (wersja łatwiejsza) - Piszemy po śladzie
    nazwy warstw lasu i ilustrujemy ich mieszkańców
    pismo szkolne (bc)
    // (kol)
    pismo uproszczone (bc) // (kol)
    korony drzew, podszyt, runo, ściółka
  4. Wśród drzew (wersja łatwiejsza) - Wskazujemy części roślin iglastych i liściastych
    oraz tworzymy listę zakazów obowiązujących w lesie
  5. Kto mieszka w lesie? - Rozwiązujemy zagadki, by dopasować obrazki do opisów
    wersja bez podpisów (bc)
    // (kol)
    wersja z podpisami (bc) // (kol)
    dzięcioł, dzik, jeż, lis, sowa, wiewiórka
  6. Nad głową i pod nogami (wersja łatwiejsza) - Piszemy po śladzie nazwy drzew,
    do których należą zilustrowane liście i owoce
    pismo szkolne (bc)
    // (kol)
    pismo uproszczone (bc) // (kol)
    buk, dąb, brzoza, kasztanowiec, jarząb, klon, leszczyna, lipa
  7. Która grupa? - Przyporządkowujemy zilustrowane organizmy
    do odpowiedniej grupy

    zwierzęta, rośliny i ich części, grzyby
Poziom trudniejszy:
  1. Na tropie jesieni (wersja trudniejsza) - Karta obserwacji
    (wersja bc)
    // (wersja kol)
    dopasowujemy podpisy do zilustrowanych elementów przyrody
    i szukamy ich w lesie (wybrane liście i owoce, grzyby, zwierzęta)
  2. Leśna korona (wersja trudniejsza) - Podpisujemy elementy budowy drzewa
    (wersja bc)
    // (wersja kol)
    korona, konar, liście, pień, korzenie
  3. Na różnych piętrach (wersja trudniejsza) - Uzupełniamy schemat pięter lasu
    wersja A (bc)
    // (kol)
    wersja B (bc) // (kol)
    korony drzew, podszyt, runo, ściółka i ich mieszkańcy
    A - dopasowujemy etykietki,
    B - samodzielnie opisujemy obrazek
  4. Wśród drzew (wersja trudniejsza) - Wskazujemy nazwy drzew iglastych i liściastych oraz tworzymy listę zakazów obowiązujących w lesie (wersja bc) // (wersja kol)
    brzoza, buk, dąb, jodła, lipa, modrzew, sosna, świerk
  5. Jesienna wyprawa - Wskazujemy, czego w lesie robić nie wolno, oraz ilustrujemy swój wymarzony dzień w jesiennym lesie (wersja bc) // (wersja kol)
  6. Nad głową i pod nogami (wersja trudniejsza) - Dopasowujemy etykietki
    z nazwami drzew do ilustracji ich liści i owoców (wersja bc)
    // (wersja kol)
    brzoza, buk, dąb, jarząb, kasztanowiec, klon, leszczyna, lipa
    2 strony do wydruku
  7. Jadalne czy trujące? - Przyporządkowujemy zilustrowane grzyby
    do odpowiedniej grupy

    grzyby jadalne: borowik szlachetny, koźlarz czerwony, maślak zwyczajny, pieprznik jadalny, grzyby trujące: borowik szatański, gołąbek wymiotny, krowiak podwinięty, muchomor czerwony
  8. Bezpieczne grzybobranie - Test typu prawda/fałsz
    (wersja bc)
    // (wersja kol)
Chcesz otrzymywać informacje o nowych materiałach edukacyjnych dla dzieci?

Zapisz się na darmowy biuletyn
SuperKid.pl:
  • TYSIĄCE materiałów edukacyjnych
  • ZERO irytujących treści i reklam
  • dla rodzica: SPOKÓJ I WYGODA
  • dla dziecka: RADOŚĆ z własnych osiągnięć
  • BEZPIECZNA NAUKA i ZABAWA w jednym :)

Bo KAŻDE dziecko jest mądre i inteligentne.
Trzeba tylko dać mu szansę.