Opinie naszych użytkowników

Pragnę serdecznie podziękować za wspaniałe pomysły i ciekawe materiały z których korzystam już od jakiegoś czasu w pracy z dziećmi. Wasza strona jest po prostu fantastyczna(...)
Agnieszka K.

Wczoraj byłam bezradna jak pomóc mojemu dziecku w nauce tabliczki mnożenia. A dzisiaj jestem szczęśliwa, że dzięki Pani pomocy, mojemu dziecku udało się ruszyć z miejsca.
Beata z Łodzi

Bardzo często korzystam z serwisu SuperKid.pl... Jest świetny, kapitalny, rozwija wyobraźnię, kreuje osobowość, rozwija zainteresowania :) Dziękuję.
Elżbieta J., mama i nauczycielka

Czytaj inne opinie »

Na skróty:

Wspieramy:

Idiomy w obrazkach

Język polski, jak każdy inny język na świecie, jest pełen ciekawostek. Na szczególną uwagę zasługują idiomy, czyli wyrażenia, których nie można tłumaczyć dosłownie, bo uzyska się znaczenie dość absurdalne.

polskie idiomy w obrazkach

Plansze tu publikowane pomogą oswoić się z tymi ciekawymi związkami frazeologicznymi. Będą one przydatne zarówno w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, które mają trudności ze zrozumieniem i zapamiętaniem tego typu wyrażeń, jak również w standardowej pracy z uczniami poszerzającymi swój zasób wiedzy z j. polskiego.

Jeden arkusz zawiera 6 idiomów. W przypadku każdego idiomu podane jest jego brzmienie, ilustracja DOSŁOWNEGO znaczenia oraz wyjaśnienie jego prawdziwego sensu. Mamy nadzieję, że rysunki przedstawiające idiomy w sposób dosłowny wywołają uśmiech na twarzy dziecka i zachęcą do zgłębiania tych językowych osobliwości :).

Oto przykładowe propozycje wykorzystania arkuszy:

  • dziecko może tworzyć sobie własny, ilustrowany słowniczek idiomów, wpinając arkusze do skoroszytu lub dziurkując je i przewiązując tasiemką.
  • można pociąć arkusze na poszczególne prostokąty, rozsypać je na stole, a zadaniem dziecka będzie zestawić razem brzmienie idiomu, jego dosłowne znaczenie (obrazek) oraz prawdziwe znaczenie. Można też tak pociąć arkusz, by na jednym kartoniku było brzmienie idiomu i obrazek, a na oddzielnym prawdziwe znaczenie - wówczas dziecko zestawia idiom z jego wyjaśnieniem.
  • wycinamy poszczególne idiomy, kładziemy karteczki stroną zadrukowaną do dołu i prosimy dziecko, by wybrało kilka na chybił trafił. Następnie uczeń układa zdania z tymi wyrażeniami lub wręcz buduje całą historyjkę - tak, by wykorzystać w niej wszystkie wybrane idiomy.
  • Gdy jest dwójka (lub więcej) dzieci, możemy zagrać w coś w rodzaju domina. Tniemy arkusz na kartoniki, a następnie wybieramy kartoniki z obrazkami i prawdziwymi znaczeniami. Tasujemy je i rozdajemy dzieciom. Jedno z dzieci kładzie obrazek na stole. To dziecko, które ma u siebie wyjaśnienie idiomu przedstawionego na ilustracji, dostawia swój kartonik, a następnie kładzie następny obrazek. Dzieci identyfikują kolejny idiom i szukają wśród swoich kartoników jego wyjaśnienia. Tak gramy dalej aż do wyczerpania karteczek.

Być może znajdziesz jeszcze inne, własne zastosowanie poniższych plansz.
Zatem - zapraszamy do zabawy :).

Arkusze są dostępne w wersji biało-czarnej i kolorowej do wyboru. Stopniowo będziemy dodawać kolejne zestawy idiomów.

Dostępne są następujące materiały:

  • Arkusz 1 (bc) // (kol)
    dać pomocną dłoń, deptać komuś po piętach, głową muru nie przebijesz,
    mieć coś w małym paluszku, chować głowę w piasek, pięta achillesowa
  • Arkusz 2 (bc) // (kol)
    trzymać buzię na kłódkę, mieć kogoś powyżej uszu, mieć dwie lewe ręce,
    spadł komuś kamień z serca, ściany mają uszy, utrzeć komuś nosa
  • Arkusz 3 (bc) // (kol)
    brać nogi za pas, ugryźć się w język, wstać lewą nogą,
    pójść, gdzie oczy poniosą, wiercić dziurę w brzuchu, włos się na głowie jeży
  • Arkusz 4 (bc) // (kol)
    woda sodowa uderzyła komuś do głowy, nabrać wody w usta, być kulą u nogi,
    rzucić na coś okiem, coś chodzi komuś po głowie, mieć serce na dłoni
  • Arkusz 5 (bc) // (kol)
    mieć motyle w brzuchu, słoń nadepnął komuś na ucho, korona komuś
    z głowy nie spadnie, serce podeszło komuś do gardła, stawać na rzęsach,
    mieć muchy w nosie
  • Arkusz 6 (bc) // (kol)
    wtykać nos w nie swoje sprawy, wejść komuś na głowę, skoczyć gdzieś
    na jednej nodze, poczuć pismo nosem, być z kimś na wojennej stopie,
    wlewać komuś olej do głowy
  • Arkusz 7 (bc) // (kol)
    ranny ptaszek, pies ogrodnika, zakazany owoc, gruba ryba,
    chodząca encyklopedia, czarny koń
  • Arkusz 8 (bc) // (kol)
    czarna owca, złota rączka, biały kruk, cicha woda,
    ostatni dzwonek, niebieski ptak
Chcesz otrzymywać informacje o nowych materiałach edukacyjnych dla dzieci?

Zapisz się na darmowy biuletyn
SuperKid.pl:
  • TYSIĄCE materiałów edukacyjnych
  • ZERO irytujących treści i reklam
  • dla rodzica: SPOKÓJ I WYGODA
  • dla dziecka: RADOŚĆ z własnych osiągnięć
  • BEZPIECZNA NAUKA i ZABAWA w jednym :)

Bo KAŻDE dziecko jest mądre i inteligentne.
Trzeba tylko dać mu szansę.