Opinie naszych użytkowników

Pragnę serdecznie podziękować za wspaniałe pomysły i ciekawe materiały z których korzystam już od jakiegoś czasu w pracy z dziećmi. Wasza strona jest po prostu fantastyczna(...)
Agnieszka K.

Wczoraj byłam bezradna jak pomóc mojemu dziecku w nauce tabliczki mnożenia. A dzisiaj jestem szczęśliwa, że dzięki Pani pomocy, mojemu dziecku udało się ruszyć z miejsca.
Beata z Łodzi

Bardzo często korzystam z serwisu SuperKid.pl... Jest świetny, kapitalny, rozwija wyobraźnię, kreuje osobowość, rozwija zainteresowania :) Dziękuję.
Elżbieta J., mama i nauczycielka

Czytaj inne opinie »

W 2020 r. SuperKid.pl otrzymał
NAGRODĘ GŁÓWNĄ
w konkursie
ŚWIAT PRZYJAZNY DZIECKU,
w kategorii: Internet.
Organizatorem konkursu jest:
Komitet Ochrony Praw Dziecka.

Idiomy w obrazkach

Język polski, jak każdy inny język na świecie, jest pełen ciekawostek. Na szczególną uwagę zasługują idiomy, czyli wyrażenia, których nie można tłumaczyć dosłownie, bo uzyska się znaczenie dość absurdalne.

materiały obrazkowe - polskie idiomy w obrazkach - związki frazeologiczne - wzbogacanie słownictwa

Plansze tu publikowane pomogą oswoić się z tymi ciekawymi związkami frazeologicznymi. Będą one przydatne zarówno w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, które mają trudności ze zrozumieniem i zapamiętaniem tego typu wyrażeń, jak również w standardowej pracy z uczniami poszerzającymi swój zasób wiedzy z j. polskiego.

Jeden arkusz zawiera 6 idiomów. W przypadku każdego idiomu podane jest jego brzmienie, ilustracja DOSŁOWNEGO znaczenia oraz wyjaśnienie jego prawdziwego sensu. Mamy nadzieję, że rysunki przedstawiające idiomy w sposób dosłowny wywołają uśmiech na twarzy dziecka i zachęcą do zgłębiania tych językowych osobliwości :).

Oto przykładowe propozycje wykorzystania arkuszy:

  • dziecko może tworzyć sobie własny, ilustrowany słowniczek idiomów, wpinając arkusze do skoroszytu lub dziurkując je i przewiązując tasiemką.
  • można pociąć arkusze na poszczególne prostokąty, rozsypać je na stole, a zadaniem dziecka będzie zestawić razem brzmienie idiomu, jego dosłowne znaczenie (obrazek) oraz prawdziwe znaczenie. Można też tak pociąć arkusz, by na jednym kartoniku było brzmienie idiomu i obrazek, a na oddzielnym prawdziwe znaczenie - wówczas dziecko zestawia idiom z jego wyjaśnieniem.
  • wycinamy poszczególne idiomy, kładziemy karteczki stroną zadrukowaną do dołu i prosimy dziecko, by wybrało kilka na chybił trafił. Następnie uczeń układa zdania z tymi wyrażeniami lub wręcz buduje całą historyjkę - tak, by wykorzystać w niej wszystkie wybrane idiomy.
  • Gdy jest dwójka (lub więcej) dzieci, możemy zagrać w coś w rodzaju domina. Tniemy arkusz na kartoniki, a następnie wybieramy kartoniki z obrazkami i prawdziwymi znaczeniami. Tasujemy je i rozdajemy dzieciom. Jedno z dzieci kładzie obrazek na stole. To dziecko, które ma u siebie wyjaśnienie idiomu przedstawionego na ilustracji, dostawia swój kartonik, a następnie kładzie następny obrazek. Dzieci identyfikują kolejny idiom i szukają wśród swoich kartoników jego wyjaśnienia. Tak gramy dalej aż do wyczerpania karteczek.

Być może znajdziesz jeszcze inne, własne zastosowanie poniższych plansz.
Zatem - zapraszamy do zabawy :).

Arkusze są dostępne w wersji biało-czarnej i kolorowej do wyboru. Stopniowo będziemy dodawać kolejne zestawy idiomów.

Dostępne są następujące materiały:

Zwroty nawiązujące do części ciała:

  • Arkusz 1 (bc) // (kol)
    dać pomocną dłoń, deptać komuś po piętach, głową muru nie przebijesz,
    mieć coś w małym paluszku, chować głowę w piasek, pięta achillesowa
  • Arkusz 2 (bc) // (kol)
    trzymać buzię na kłódkę, mieć kogoś powyżej uszu, mieć dwie lewe ręce,
    spadł komuś kamień z serca, ściany mają uszy, utrzeć komuś nosa
  • Arkusz 3 (bc) // (kol)
    brać nogi za pas, ugryźć się w język, wstać lewą nogą,
    pójść, gdzie oczy poniosą, wiercić dziurę w brzuchu, włos się na głowie jeży
  • Arkusz 4 (bc) // (kol)
    woda sodowa uderzyła komuś do głowy, nabrać wody w usta, być kulą u nogi,
    rzucić na coś okiem, coś chodzi komuś po głowie, mieć serce na dłoni
  • Arkusz 5 (bc) // (kol)
    mieć motyle w brzuchu, słoń nadepnął komuś na ucho, korona komuś
    z głowy nie spadnie, serce podeszło komuś do gardła, stawać na rzęsach,
    mieć muchy w nosie
  • Arkusz 6 (bc) // (kol)
    wtykać nos w nie swoje sprawy, wejść komuś na głowę, skoczyć gdzieś
    na jednej nodze, poczuć pismo nosem, być z kimś na wojennej stopie,
    wlewać komuś olej do głowy

Wyrażenia zawierające rzeczownik + jego określenie:

  • Arkusz 7 (bc) // (kol)
    ranny ptaszek, pies ogrodnika, zakazany owoc, gruba ryba,
    chodząca encyklopedia, czarny koń
  • Arkusz 8 (bc) // (kol)
    czarna owca, złota rączka, biały kruk, cicha woda,
    ostatni dzwonek, niebieski ptak

Zwroty nawiązujące do roślin/grzybów lub ich części:

  • Arkusz 9 (bc) // (kol)
    wpadł jak śliwka w kompot; wpuścił go w maliny; obiecywał gruszki na wierzbie; niedaleko pada jabłko od jabłoni; ni z gruszki, ni z pietruszki; sam podcina gałąź, na której siedzi
  • Arkusz 10 (bc) // (kol)
    ma twardy orzech do zgryzienia, wisienka na torcie, nie ma róży bez kolców, czuje do niej miętę, rzucał grochem o ścianę, dała mu z liścia
  • Arkusz 11 (bc) // (kol)
    rosną jak grzyby po deszczu, po jakiego grzyba, groch z kapustą, ma siano w głowie, on się chyba z choinki urwał, myśli o niebieskich migdałach
  • Arkusz 12 (bc) // (kol)
    stłukł go na kwaśne jabłko, ubrał się na cebulę, figa z makiem, zwalił się jak kłoda, cicho jak makiem zasiał, rozbił w drobny mak
  • Arkusz 13 (bc) // (kol)
    stanął dęba, musisz oddzielić ziarno od plew, skakał z kwiatka na kwiatek, tego kwiatu jest pół światu, jest do chrzanu, wrócił do swoich korzeni

Zwroty nawiązujące do zwierząt:

  • Arkusz 14 (bc) // (kol)
    ma sokoli wzrok, ma wilczy apetyt, ma kurze łapki, płacze krokodylimi łzami, siedzi cicho
    jak mysz pod miotłą, wybiera się jak sójka za morze
  • Arkusz 15 (bc) // (kol)
    dzieli skórę na niedźwiedziu, to łabędzi śpiew, ma węża w kieszeni, ma ptasi móżdżek, ślimaczy się, gapi się jak sroka w gnat
  • Arkusz 16 (bc) // (kol)
    staje okoniem, zapuszcza żurawia, i wilk jest syty, i owca cała, okazał się czarnym koniem,
    to jest kaczka dziennikarska, zachowuje się jak słoń w składzie porcelany
  • Arkusz 17 (bc) // (kol)
    pogoda pod psem, zapędził kogoś w kozi róg, wyświadcza komuś niedźwiedzią przysługę, gra kocią muzykę, ma zajęcze serce, płacze jak bóbr

Zwroty nawiązujące do emocji i postaw:

  • Arkusz 18 (bc) // (kol)
    chciałby zapaść się pod ziemię, jest jej ciężko na sercu, on ma tego powyżej uszu,
    chodzi z głową w chmurach, jest kłębkiem nerwów, cierpnie mu skóra
  • Arkusz 19 (bc) // (kol)
    włosy stanęły mu dęba na głowie, ma nerwy ze stali, wypłakuje sobie oczy,
    coś jej leży na wątrobie, miękną mu kolana, ma duszę na ramieniu
  • Arkusz 20 (bc) // (kol)
    jest wniebowzięty, ma złote serce, żółć go zalewa, uśmiecha się od ucha do ucha,
    pozieleniał z zazdrości lub złości, dobrze jej z oczu patrzy
  • Arkusz 21 (bc) // (kol)
    pluje sobie w brodę, patrzy na wszystko przez różowe okulary, jest cała w skowronkach,
    jest w siódmym niebie, oblała się szkarłatem, zadziera nosa
Chcesz otrzymywać informacje o nowych materiałach edukacyjnych dla dzieci?

Zapisz się na darmowy biuletyn
SuperKid.pl:
  • TYSIĄCE materiałów edukacyjnych
  • ZERO irytujących treści i reklam
  • dla rodzica: SPOKÓJ I WYGODA
  • dla dziecka: RADOŚĆ z własnych osiągnięć
  • BEZPIECZNA NAUKA i ZABAWA w jednym :)

Bo KAŻDE dziecko jest mądre i inteligentne.
Trzeba tylko dać mu szansę.