- Dla przedszkolaka
- Materiały obrazkowe
- Mały twórca
- Elementarz
- Litery i głoski
- Dwuznaki
- Analiza literowo-głoskowa
- Liczby do 10
- Kolorowanki literowo-cyferkowe
- Kolorowanki dwujęzyczne
- Nauka pisania
- Nauka czytania
- Kolejność alfabetyczna
- Zaszyfrowane słowa
- Zaszyfrowane słowa (sylaby)
- Rebusy
- Percepcja wzrokowa
- Percepcja słuchowa
- Orientacja przestrzenna
- Rozwijamy kreatywne myślenie
- Łamigłówki tematyczne (elem.)
- Podstawy gramatyki
- GENERATOR ARKUSZY
- Młody czytelnik
- Młody odkrywca
- Ważniejsze niż szkoła :)
- Może się przydać
- Projekty interdyscyplinarne
- Kalendarz adwentowy
- Generator arkuszy do muzyki
- Gry planszowe dla klas 1-3
- Gry planszowe dla klas 4-6
- Gry na kartce
- Kostka do gry
- Gry karciane dla klas 1-3
- Gry karciane dla klas 4-6
- Trimino
- Komiksy edukacyjne
- Scenki edukacyjne
- Przydatne arkusze
- Elementy do lapbooka
- Gry i zabawy dla dzieci
- Jak przygotować fiszki
- Języki obce - podstawy
- Edukacja bez granic
- Ćwicz. i karty pracy kl. 1-3
- Język polski kl. 1-5
- Matematyka kl. 1-6
- Nauki przyrodnicze
- Historia kl. 4-6
- Informacje o źródłach
- Historia online
- Ciekawostki historyczne
- Pomoce do nauki historii
- Co to jest historia?
- Ja i moja rodzina
- Szkoła i społeczeństwo
- Mała i duża ojczyzna
- Operowanie datami i czasem
- Z najdawniejszych dziejów
- Pierwsze cywilizacje
- Starożytna Grecja
- Starożytny Rzym
- Początki państwa polskiego
- Średniowiecze w Europie
- Polska w czasach Jagiellonów
- Renesans i wielkie odkrycia geograficzne
- Rzeczpospolita Obojga Narodów
- Świat w XVII-XIX wieku
- Wiek XVIII w Polsce
- Wiek XIX w Polsce
- Wiek XX w Polsce
- Łamigłówki kl. 4-5
- Artykuły kl. 4-6
- Ćwiczenia logopedyczne
Opinie naszych użytkowników
Pragnę serdecznie podziękować za wspaniałe pomysły i ciekawe materiały z których korzystam już od jakiegoś czasu w pracy z dziećmi. Wasza strona jest po prostu fantastyczna(...)
Agnieszka K.
Wczoraj byłam bezradna jak pomóc mojemu dziecku w nauce tabliczki mnożenia. A dzisiaj jestem szczęśliwa, że dzięki Pani pomocy, mojemu dziecku udało się ruszyć z miejsca.
Beata z Łodzi
Bardzo często korzystam z serwisu SuperKid.pl... Jest świetny, kapitalny, rozwija wyobraźnię, kreuje osobowość, rozwija zainteresowania :) Dziękuję.
Elżbieta J., mama i nauczycielka
Czytaj inne opinie »
W 2020 r. SuperKid.pl otrzymał
NAGRODĘ GŁÓWNĄ
w konkursie
ŚWIAT PRZYJAZNY DZIECKU,
w kategorii: Internet.
Organizatorem konkursu jest:
Komitet Ochrony Praw Dziecka.
Związki frazeologiczne
W tych ćwiczeniach dzieci będą uświadamiać sobie, że wyrazy łączą się często w pewne stałe wyrażenia, które na co dzień funkcjonują w języku jako nierozerwalna całość. Będą sobie utrwalać wcześniej zasłyszane oraz nowo poznane kolokacje, idiomy i inne frazeologizmy, w tym także przysłowia i porzekadła.
Dostępne są następujące materiały:
- Sprawdź się - Quiz.
- Na temat - Przyporządkowujemy przysłowia do grup tematycznych.
- Składamy w całość - Rozsypanka sylabowa. // wersja łatwiejsza
- Co pasuje? - Połącz ze sobą fragmenty powiedzonek.
- Przysłowia ludowe - Skreśl do drugą literę i odczytaj.
- Nie szukaj dziury w całym - Ćwiczenia z wybranymi wyrażeniami.
- Błędne połączenia - Rozpoznajemy niepoprawne związki wyrazowe.
(wersja bc) // (wersja kol) // odp. - Z dawnych źródeł - Określamy prawdziwość podanych stwierdzeń i poruszamy się w diagramie literowym.
(wersja bc) // (wersja kol) // odp. - "Nasz naród..." - Wpisujemy brakujące elementy frazeologizmów pochodzących z Biblii.
(wersja A, bc) // (wersja A, kol) // (wersja B, bc) // (wersja B, kol) // odp.
A - wersja z podpowiedzią,
B - wersja bez podpowiedzi - Zwierzęta w roli głównej - Wskazujemy wyrażenia bez czasowników i poznajemy trzy rodzaje związków frazeologicznych.
(wersja bc) // (wersja kol) // odp. - Pułapki oceanu - Uzupełniamy związki frazeologiczne.
(wersja bc) // (wersja kol) // odp. - Droga do celu – uzupełniamy związki wyrazowe i dopasowujemy znaczenia
na podstawie liczby liter i głosek.
(wersja bc) // (wersja kol) // odp. - Wysiłek się opłaca – łączymy frazeologizmy z wyjaśnieniami i wytyczamy trasę
na diagramie zgodnie z kierunkami geograficznymi.
(wersja bc) // (wersja kol) // odp. - Szukając porozumienia – uzupełniamy wyrażenia.
(wersja bc) // (wersja kol) // odp. - Coś na ząb – dopasowujemy związki frazeologiczne do objaśnień
i wykreślamy wskazany rodzaj głosek.
(wersja bc) // (wersja kol) // odp. - Czy to żart? – sprawdzamy, czy wypowiedzi są prawdziwe,
i porządkujemy liczby, by poznać hasło.
(wersja bc) // (wersja kol) // odp. - Pod dostatkiem! – zamieniamy jednostki masy, aby uzupełnić frazeologizmy,
oraz odczytujemy informacje z osi liczbowej.
(wersja bc) // (wersja kol) // odp.
Zajrzyj także do gier online:
- Co jest OK? - Wzbogacamy swój język
2 gry: dokończ przysłowie, wskaż znaczenie idiomu - Krzyżówki jolki online - Emocje
- Krzyżówka online - Uzupełniamy związki frazeologiczne
Sprawdź również ćwiczenia w innych sekcjach:
- Kolorowanki (5-8 l.) - Polskie przysłowia i powiedzonka
- Materiały obrazkowe - Idiomy w obrazkach
- Plansze edukacyjne - Polskie przysłowia
- Łamigłówka tematyczna elementarzowa: Zawody -
Na tropie przysłowia (wersja bc) // (wersja kol)
odszyfrowujemy powiedzenie i zapoznajemy się
z jego definicją (żadna praca nie hańbi) - Łamigłówki - Wiosna
ćw. 6 i ćw. 10 - przysłowia wiosenne - Łamigłówka Pogoda i warunki atmosferyczne - Przysłowia
- Łamigłówka Kino - Polacy i Oscary
łączymy fragmenty przysłów w całość - Łamigłówka kl. 2-3: Edukacja przyrodnicza - Wodne frazeologizmy
(wersja bc) // (wersja kol)
poznajemy znaczenie związków frazeologicznych ze słowem "woda" - Łamigłówki kl. 4-5 - Z łaciną za pan brat (zestaw)
czytamy historię powstania sentencji łacińskich oraz przykłady ich współczesnego użycia
i rozwiązujemy łamigłówki matematyczne, aby poznać tłumaczenie - Łamigłówka kl. 4-5: Wiosna - Po zimie
wyjaśniamy powiedzenie, które jest rozwiązaniem ćwiczenia
(test prawda/fałsz) - Łamigłówka kl. 4-5: Muzyka - Muzyka i frazeologizmy
przekształcanie zdań - Łamigłówka kl. 4-5: Polski folklor - Czy tak to było?
wskazujemy błędy we frazeologizmach (dialog) - Łamigłówki Zwierzę miesiąca: Koń
ćw. 3 - wyjaśniamy znaczenia związków frazeologicznych
ćw. 7 - łączymy powiedzenia z ilustracjami - Łamigłówki Zwierzę miesiąca: Kura
ćw. 3 i 5 - wyjaśniamy znaczenia powiedzeń związanych z kurą - Łamigłówki Zwierzę miesiąca: Słoń
ćw. 2 - wyjaśniamy znaczenia związków frazeologicznych
ćw. 14 - łączymy powiedzenia z ich znaczeniami (działania do 100)
wersja A - mnoż., dziel., potęgi; wersja B - dodaw., mnoż.; wersja C - odejm., dziel. - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Kot - Powiedzenia o kotach
wyjaśniamy znaczenia powiedzeń związanych z kotem - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Krokodyl - Gadzie powiedzonka
wyjaśniamy znaczenia powiedzeń związanych z krokodylem i wężem - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Krowa - Powiedzenia o krowach
z rozsypanych wyrazów układamy poprawne związki frazeologiczne i je wyjaśniamy - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Lew - Lwi pazur i grzywa (wersja A) // (wersja B)
związki frazeologiczne związane z lwem (A - mnoż. do 100, B - mnoż. do 50) - Łamigłówka Zwierzę Miesiąca: Lis - ...jak lis
(wersja trudniejsza) // (wersja łatwiejsza)
wyrażenia i wyrazy związane ze słowem "lis" - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Małpa - Nie małpuj!
wyjaśniamy znaczenia powiedzeń związanych z małpą - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Niedźwiedź brunatny - Powiedzenia // odp.
wyjaśniamy znaczenia powiedzeń związanych z niedźwiedziem,
hasła: niedźwiedzia przysługa, dzielić skórę na niedźwiedziu - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Niedźwiedź polarny - O niedźwiedziu i o ludziach
wyjaśniamy znaczenia powiedzeń związanych z niedźwiedziem - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Papuga - "Papuga", czyli kto?
wyjaśniamy znaczenia powiedzeń związanych z papugą - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Pies - Psie powiedzonka
wyjaśniamy znaczenia powiedzeń związanych z psem - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Sęp - Gdzie się schował "sęp"?
wyjaśniamy znaczenia powiedzeń związanych z sępem - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Ślimak - Ślimacze powiedzonka
wyjaśniamy znaczenia powiedzeń związanych ze ślimakiem - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Wąż - O "wężu" mowa
wyjaśniamy znaczenia powiedzeń związanych z wężami - Łamigłówka Zwierzę miesiąca: Wilk - O wilku mowa...
wyjaśniamy znaczenia powiedzeń związanych z wilkami - Krzyżówki - Zwierzęta (online i do wydruku)
krokodyl - rozwiązanie: krokodyle łzy,
wilk - rozwiązanie: wilczy apetyt - Krzyżówka do wydruku - Uzupełniamy związki frazeologiczne
- Karta pracy 55/6 (poz. 1) - Polskie przysłowia
(wersja bc) // (wersja kol)
z rozsypanych słów i fragmentów zdań układamy polskie przysłowia - Karta pracy 61/4 (poz. 2) - Związki frazeologiczne: Zwierzęta
(wersja bc) // (wersja kol)
łączymy w pary powiedzenia z ich wyjaśnieniami, zastępujemy
wskazane fragmenty zdań odpowiednimi związkami frazeologicznymi - Karta pracy 64/7 (poz. 2) - Przysłowia
- Karta pracy 68/7 (poz. 3) - Rodziny wyrazów
podaj wyrazy należące do rodziny wyrazu "rodzina" - Słowniczek Emocji i Postaw: Bezbronność - Ćwiczenie nr 2
na podstawie opowiadania uzupełniamy zdania i układamy je chronologicznie
(hasło: prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie) - Słowniczek Emocji i Postaw: Dąsać się - Ćwiczenie nr 1
wybieramy zdania poprawne, aby poznać wypowiedź koleżanki bohaterki opowiadania
(być pępkiem świata) - Słowniczek Emocji i Postaw: Inność - Ćwiczenie nr 2
na podstawie opowiadania uzupełniamy zdania i układamy je chronologicznie
(hasło: nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe) - Słowniczek Emocji i Postaw: Kłócić się - Ćwiczenie nr 3
(wersja bc) // (wersja kol)
identyfikujemy synonimy słowa "kłótnia" i podajemy przykład sytuacji,
w której można użyć zdania stanowiącego hasło
(gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta) - Ćwiczenia językowe - Poprawiamy najczęstsze błędy językowe
ćw. 4 - wskazujemy niepoprawne wyrażenia
ćw. 5 - uzupełniamy często używane wyrażenia - Ortografia - Wiersz „Dziwna wróżba” i ćwiczenia ortograficzne
(wersja bc) // (wersja kol) // odp.
ćw. 2 – uzupełniamy luki w wyrazach z wiersza zawierających „u” lub „ó”,
hasło: pleść androny - Ortografia: Pisownia z "nie" – Jedna jaskółka…
(wersja A, bc) // (wersja A, kol)
(wersja B, bc) // (wersja B, kol) // odp.
uzupełniamy fragmenty przysłów, w których występują czasowniki w formie przeczenia;
wersja A - łatwiejsza, wersja B - trudniejsza - Części mowy: Czasownik - Słowa w przysłowiach
(część 1) // (część 2)
uzupełniamy przysłowia odpowiednimi czasownikami
i łączymy je z ich znaczeniami - Części mowy: Przysłówek - Przysłówki i frazeologizmy
uzupełniamy frazeologizmy odpowiednimi przysłówkami
i wykorzystując jedno z wyrażeń, piszemy krótkie opowiadanie - Części mowy: Zaimek - O słowie "jak"
poznajemy informacje o słowie "jak" w porównaniach,
wskazujemy zdania, w których "jak" jest zaimkiem - Środki stylistyczne - Dumny jak paw
krzyżówka (związki frazeologiczne - porównania) - Środki stylistyczne - Poezja na co dzień
tworzymy porównania homeryckie ze związków frazeologicznych
i poruszamy się w diagramie literowym - Etykieta językowa - Frazeologizmy związane z mówieniem
wskazujemy oksymorony - Zdania i równoważniki zdań - Mądrości ludowe (wersja bc) // (wersja kol) // (odp.)
odgadujemy przysłowia i określamy, które z nich są wyrażone równoważnikami zdań - Język polski na Wielkanoc – Złote jajka
(wersja bc) // (wersja kol) // odp.
dopasowujemy właściwe wyjaśnienia do związków frazeologicznych ze słowem „jajko” - Komiksy z serii "Inspektor Wąsik"
odc. 2 - słowo "para" w różnych kontekstach i jego zmiany znaczeniowe,
odc. 4 - kupowanie "kota w worku", odc. 9 - wyrażenia związane z kluczem - Ćwiczenia do lektury "Co to znaczy..." (zestaw)
trenujemy znajomość związków frazeologicznych poznanych w lekturze - Ćwiczenia do lektury "Co to znaczy... po raz drugi" (zestaw)
trenujemy znajomość związków frazeologicznych poznanych w lekturze - Ćwiczenia do lektury "Puc, Bursztyn i goście"
ćw. 5 - powiedzonka, ćw. 10 - przysłowia - Ćwiczenia do lektury "O krakowskich psach i kleparskich kotach"
Katowice - Ten czwarty:
ćw. 2 - wyjaśniamy znaczenie podanych związków frazeologicznych
Kraków - O krakowskich psach i kleparskich kotach
ćw. 1 - sprawdzamy znajomość lektury (test prawda/fałsz), hasło: żyć jak pies z kotem
Warszawa - Bazyliszek:
ćw. 2 - uzupełniamy wyrazy, wpisując "h" lub "ch", hasło: wzrok bazyliszka - Ćwiczenia do lektury "Dzikie łabędzie"
ćw. 4 – rozwiązujemy krzyżówkę dotyczącą treści baśni, hasło: łabędzi śpiew,
ćw. 9 – odkodowujemy przysłowie (mowa jest srebrem, ale milczenie złotem) i oceniamy postawę arcybiskupa - Ćwiczenia do lektury „Nowe szaty cesarza”
ćw. 3 – poruszamy się po diagramie po polach z nazwami tkanin, hasło: król jest nagi,
ćw. 7 – wyjaśniamy znaczenia przysłów (m.in. nie szata zdobi człowieka),
ćw. 10 – poruszamy się po diagramie, wykonując działania, aby połączyć związek frazeologiczny z właściwą definicją - Ćwiczenia do lektury "Mity dla dzieci"
ćw. 5 - związki frazeologiczne związane z mitologią (rzeczowniki odczasownikowe),
ćw. 16 - hasło: syzyfowa praca (uzupełniamy słowa, wpisując U lub Ó) - Ćwiczenia do lektury "Niesamowite przygody 10 skarpetek"
ćw. 9 - ustalamy kolejność zdarzeń (hasło: kto się lubi, ten się czubi),
ćw. 11 - powiedzenia o zdrowiu - Ćwiczenia do lektury "Kapelusz Pani Wrony"
ćw. 2 - układamy zdania z podanymi związkami frazeologicznymi
ćw. 6 - ustalamy kolejność zdarzeń w opowiadaniu "Wystraszek"
(hasło: strach ma wielkie oczy) - Ćwiczenie nr 9 do lektury "Cukierku, ty łobuzie!"
(wersja bc) // (wersja kol) // odp.
wyjaśniamy frazeologizmy - Ćwiczenie nr 13 do lektury "Detektyw Pozytywka"
uzupełniamy frazeologizmy, wpisując nazwy kolorów,
i redagujemy krótką wypowiedź zgodnie z uzyskanym rozwiązaniem - Ćwiczenie nr 3 do lektury "Pierwszaki z kosmosu"
wyjaśniamy znaczenia wyrażeń o niedosłownym znaczeniu
(kosmiczne kłopoty, znieść jajo, zardzewieć od siedzenia w domu) - Ćwiczenie nr 10 do lektury „Psie troski”
(wersja bc) // (wersja kol) // odp.
związki frazeologiczne i powiedzenia ze słowem "pies" (mnożenie do 50) - Ćwiczenie nr 15 do lektury „Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą”
(wersja bc) // (wersja kol) // odp.
identyfikujemy części mowy (rzeczownik, przymiotnik, czasownik), hasło: rany koguta - Ćwiczenie do lektury "Pięciopsiaczki" - Wyrażenia frazeologiczne
- Ćwiczenie do lektury "Z przygód krasnala Hałabały" - Powiedzenia
związane z ptakami - Ćwiczenie do lektury "Rady nie od parady" - Frazeologizmy
- Ćwiczenie do lektury "Różne sposoby na wredne choroby"
- Tworzymy porównania - Ćwiczenie do lektury "Paweł i Gaweł"
Jaki z tego morał? - Wyjaśniamy powiedzonka i przysłowia - Ćwiczenie nr 12 do lektury „Bon czy ton… savoir-vivre dla dzieci”
(wersja bc) // (wersja kol) // odp.
wykreślanka, hasło: jak cię widzą, tak się piszą - Ćwiczenie do lektury "Antek"
łączymy związki frazeologiczne z ich znaczeniami - Ćwiczenie nr 4 do lektury "Czerwona kartka dla Sprężyny"
(wersja bc) // (wersja kol)
poznajemy dosłowne i przenośne znaczenie wyrażenie „czerwona kartka”
i analizujemy zachowanie bohatera lektury - Ćwiczenie nr 5 do lektury "Pajączek na rowerze"
(wersja bc) // (wersja kol) // odp.
związki frazeologiczne związane z miłością - Ćwiczenie nr 4 do lektury "Skarb Troi" - Hipokryzja (wersja bc) // (wersja kol) // odp.
zwiąki frazeologiczne związane z kradzieżą - Ćwiczenie nr 9 do lektury „Zwiadowcy”
(wersja bc) // (wersja kol) // odp.
uzupełniamy związki frazeologiczne zawierające nazwy broni i odszyfrowujemy hasło
(ktoś powrócił z tarczą) - Ćwiczenie nr 8 do lektury „Ten obcy”
(wersja A, bc) // (wersja A, kol)
(wersja B, bc) // (wersja B, kol) // odp.
uzupełniamy krzyżówkę brakującymi słowami w związkach frazeologicznych,
hasło: powieść psychologiczna
A - wersja bez podpowiedzi,
B - wersja z podpowiedzią - Ćwiczenie do wiersza W. Szymborskiej "Jarmark cudów"
uzupełniamy dialog, wpisując do niego związki frazeologiczne ze słowem "cud" - Ćwiczenia do lektury "Mity greckie: Herakles"
ćw. 3 - ustalamy kolejność wykonywania 12 prac Heraklesa, hasło: frazeologizm
ćw. 5 - uzupełniamy tekst o Heraklesie zwrotami i wyrażeniami z ramki - Ćwiczenie nr 8 do lektury "Mity greckie: Syzyf"
Jak rozumiemy określenie "syzyfowa praca"? - Ćwiczenie nr 9 do lektury "Mity greckie: Prometeusz"
związki frazeologiczne pochodzące z mitologii,
m.in. puszka Pandory, stajnia Augiasza, koń trojański - Ćwiczenie nr 5 do lektury "Mity greckie: Orfeusz i Eurydyka"
uzupełniamy tekst związkami frazeologicznymi odnoszącymi się do uczuć - Ćwiczenie nr 4 do lektury "Mity greckie: Odyseusz"
uzupełniamy zdania odpowiednimi frazeologizmami pochodzącymi z mitologii - Ćwiczenie nr 3 do lektury "Mity greckie: Tezeusz i Ariadna"
(wersja bc) // (wersja kol) // odp.
rozwiązujemy krzyżówkę, hasło: nić Ariadny - Ćwiczenie do baśni "Brzydkie Kaczątko" - Porównania i powiedzonka
- Ćwiczenie do baśni "Calineczka" - Przysłowia i powiedzonka
- Ćwiczenie do baśni "Calineczka" - Utarte związki wyrazowe
- Ćwiczenie do baśni "Czerwony Kapturek" - Utarte związki wyrazowe
- Ćwiczenie do baśni "Czerwony Kapturek" - Wilk w przysłowiach i powiedzonkach
- Ćwiczenie do baśni "Jaś i Małgosia" - Utarte związki wyrazowe
- Ćwiczenie do baśni "Kopciuszek" - Porównania
- Ćwiczenie do baśni "Kopciuszek" - Utarte związki wyrazowe
- Ćwiczenie do baśni "Kot w butach" - Utarte związki wyrazowe
- Ćwiczenie do baśni "Kot w butach" - Kot w powiedzonkach i przysłowiach
- Ćwiczenie do baśni "Królewna Śnieżka" - Utarte związki wyrazowe
- Ćwiczenie do baśni "Królewna Śnieżka" - Utarte związki wyrazowe (test wyboru)
- Ćwiczenie do baśni "Królowa Śniegu" - Lód w przysłowiach i powiedzonkach
- Ćwiczenie do baśni "Księżniczka na ziarnku grochu" - Groch w wyrażeniach i powiedzonkach
- Ćwiczenie do baśni "Stoliczku, nakryj się!" - Utarte związki wyrazowe
- Ćwiczenie nr 2 do baśni „Dziewczynka z zapałkami”
(wersja bc) // (wersja kol) // odp.
uzupełniamy związki wyrazowe ze słowem „zimno” odpowiednimi wyrażeniami - Ćwiczenie do Biblii: Przypowieść o miłosiernym Samarytaninie -
Związki frazeologiczne // (wersja kol) // odp.
identyfikujemy przypadki podanych rzeczowników - Opowiadania z cyklu Polskie przysłowia
m.in. Gdyby kózka nie skakała, toby nóżki nie złamała;
Nie taki diabeł straszny, jak go malują - Słowniczek Emocji i Postaw: ćwiczenie do hasła "Wytrwałość"
wskazujemy zdania prawdziwe na temat wytrwałości i wyjaśniamy znaczenie
frazeologizmu "kropla drąży skałę" - Matematyka kl. 4 - Dodawanie pisemne: Teraz dam radę!
ćwiczenia utrwalające i powtórkowe (hasło: głowa - co dwie, to nie jedna) - Matematyka kl. 4: Odejmowanie pisemne do 1000 - Wielobarwny świat
(wersja bc) // (weresja kol)
znaczenie wybranych związków frazeologicznych - Matematyka kl. 5 - Działania na ułamkach zwykłych: Mitologizmy
związki frazeologiczne, które pochodzą z mitologii greckiej i rzymskiej - Matematyka kl. 5 - Wielokąty: Boski pokarm
trapezy: obliczamy brakujące długości boków w trapezach (hasło: ambrozja) - Łamigłówki Wielcy ludzie, ciekawe postacie:
Sławni Polacy - M. Kownacka
ćw. nr 8 - powiedzenie związane z miłością do przyrody (szyfr),
ćw. nr 9 - frazeologizmy związane z ptakami - Łamigłówka Wielcy ludzie, ciekawe postacie:
Sławni Polacy - M. Grzegorzewska: Pracowity działacz
(wersja bc) // (wersja kol) // odp.
hasło: tytan pracy - Łamigłówka Wielcy ludzie, ciekawe postacie:
Sławni Polacy: P. Michałowski - Dialog ze sztuką
(wersja bc) // (wersja kol)
uzupełniamy dialogi frazeologizmami związanymi ze sztuką - Łamigłówka Wielcy ludzie, ciekawe postacie:
Sławni Polacy - S. Moniuszko: Źródło natchnienia
patronki sztuki: muzy (porównania) - Łamigłówka Wielcy ludzie, ciekawe postacie:
Sławni Polacy - K. Nowak: Zaleta podróżowania
uzupełniamy zdania odpowiednimi frazeologizmami - Łamigłówka Wielcy ludzie, ciekawe postacie:
Sławni Polacy - J. Piłsudski: O mądrości przysłów
test prawda/fałsz - Łamigłówka Wielcy ludzie, ciekawe postacie:
Sławni Polacy - I. Sendlerowa: Pomocne wyrażenia
związki frazeologiczne związane ze strachem i niesieniem pomocy
(uzupełnianka wyrazowa) - Łamigłówka Wielcy ludzie, ciekawe postacie:
Sławni Polacy - Jan III Sobieski: Sobieski i przysłowia
łączymy porzekadła z ich wyjaśnieniami - Łamigłówka kl. 4-5: Ciekawe postacie - Kamil Stoch
(wersja bc) // (wersja kol) // (odp)
ćw. 1: urodzony zwycięzca - uzupełniamy polskie powiedzenia,
w których występują liczby - Ćwiczenia do artykułu "Ciekawe, dlaczego... czasami mamy gęsią skórkę"
ćw. 3 - związki frazeologiczne związane z odczuwaniem lęku
ćw. 6 - związki frazeologiczne wykorzystujące cechy zwierząt - Ćwiczenia do artykułu "Ciekawe, dlaczego... ciało ma swój język"
ćw. 6 i 7 - związki frazeologiczne, interpretacja mowy ciała,
rozwijanie inteligencji emocjonalnej - Ćwiczenie nr 3 do artykułu "Ciekawe, dlaczego...się śmiejemy"
dobieramy związki frazeologiczne do ich wyjaśnień - Ćwiczenie nr 4 do artykułu "Ciekawe, dlaczego...
należy przestrzegać prawa"
dobieramy związki frazeologiczne do ich wyjaśnień - Ćwiczenie nr 4 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... ciało człowieka jest takie wspaniałe"
przenośne znaczenia powiedzeń związanych z częściami ciała - Ćwiczenie nr 6 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... praca uszlachetnia"
przysłowia i powiedzonka o pracy - Ćwiczenie nr 4 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... umieramy"
powiedzenia, w których występuje słowo "śmierć" - Ćwiczenie nr 5 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... musimy spać"
powiedzenia związane ze spaniem - Ćwiczenie nr 5 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... na świecie wybuchają wojny"
identyfikujemy antonimy, by poznać znaczenia wyrażeń związanych z wojną - Ćwiczenie nr 3 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... uczymy się historii"
tworzymy oksymorony, by poznać znaczenia wyrażeń związanych ze słowem "historia" - Ćwiczenie nr 3 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... pogoda jest zmienna"
identyfikujemy samogłoski, by uzupełnić powiedzenia związane z pogodą - Ćwiczenie nr 4 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... niektórzy ludzie są leworęczni"
przekształcamy zdania w taki sposób, aby wykorzystać w nich podane związki frazeologiczne związane z prawą i lewą stroną - Ćwiczenie nr 6 do artykułu "Ciekawe, dlaczego... warto rozmawiać z ludźmi"
(wersja bc) // (wersja kol)
wykreślanka (hasło: Słowo wyleci wróblem, a wróci wołem.) - Ćwiczenie nr 6 do artykułu "Poznajemy zawody: Policjant"
wykreśl te czasowniki, których nie można użyć razem z podanymi rzeczownikami - Ćwiczenie nr 5 do artykułu "Poznajemy zawody: Piekarz oraz cukiernik"
(wersja bc) // (wersja kol)
uzupełniamy w wyrazach ortogramy (rz, ż, u, ó), by odkodować związki frazeologiczne ze słowem "chleb", następnie wyjaśniamy ich znaczenie (głodnemu chleb na myśli, nie samym chlebem człowiek żyje) - Ćwiczenie nr 4 do artykułu "Chcę wiedzieć, dlaczego...
kochamy mózgiem, a nie sercem" - Związki frazeologiczne
związane z zakochaniem i miłością
(wersja bc) // (wersja kol) // odp.
dopasowujemy związki frazeologiczne do ich wyjaśnień - Historia: Średniowiecze w Europie - Najlepszy przyjaciel rycerza // (odp.)
łączymy związki frazeologiczne z ich znaczeniami,
by poznać właścicieli słynnych mieczy
Zobacz również:
- inne ćwiczenia językowe
- ortografia - ćwiczenia online i do wydruku
- karty pracy
- ćwiczenia do bajek
- językowe łamanie głowy
Wesołej zabawy!
- TYSIĄCE materiałów edukacyjnych
- ZERO irytujących treści i reklam
- dla rodzica: SPOKÓJ I WYGODA
- dla dziecka: RADOŚĆ z własnych osiągnięć
- BEZPIECZNA NAUKA i ZABAWA w jednym :)
Bo KAŻDE dziecko jest mądre i inteligentne.
Trzeba tylko dać mu szansę.